کفپوش اپوکسی مضرس چیست؟  آیا تا به حال کفپوش اپوکسی که سطحی بسیار صاف یا کاملا˝ پوست پرتقالی داشته باشد، اجرا کرده اید؟ در طول این سال ها روش های بی شماری از سیستم های کفپوش اپوکسی بدون لغزش ابداع و توسعه داده شده است.

اگرچه این روش ها تنوع بسیاری دارند، ولی ما پنج نکته کلیدی برای موفقیت دراجرای کفپوش‌ اپوکسی با کمک غلتک یافته‌ایم. ( اصطلاحا˝ “کفپوش های اپوکسی به روش پخش کردن و پاشیدن”)

پنج نکته کلیدی برای اجرای کفپوش اپوکسی مضرس

  • سطح بسیار صاف و یکنواخت

در اجرای کفپوش های اپوکسی حتی در نوع پوست پرتقالی آن که معمولا˝ حاوی ذرات یا دسته ای از مواد غیر لغزنده می باشد، توجه به این نکته حائز اهمیت می­باشد که هرچقدر هم که ضخامت کفپوش زیاد باشد، باز هم پروفایل سطح را نشان خواهد داد، بدین معنی که اگر سطح زیرآیند ما دارای حفره، ترک های بزرگ، پستی و بلندی های قابل رویت و یا سطح موجدار باشد و ما قبل از اعمال کفپوش اپوکسی آنها را برطرف نکنیم، در کف نهایی نیز این مواد قابل رویت خواهد بود.
لذا لازم است قبل از اعمال کفپوش اپوکسی، اقدامات لازم جهت بتونه کاری و ساب زنی و تسطیح زیرآیند ( زیر سازی سطح ) صورت پذیرد.

  • ضخامت فیلم کفپوش اپوکسی مضرس پوست پرتقالی

شاید شما هم در زمینه‌های دیگر رنگ، ضخامت فیلم نهایی را بسیار پایین و درحد میکرون انتظار داشته باشید، اما کفپوش اپوکسی با آنها متفاوت است. چرا که برای رسیدن به یک کفپوش ایده آل بایستی مقادیر بیشتری از رزین اپوکسی وجود داشته باشد، تا بتواند بستر و محمل مناسبی برای کنار هم نگه داشتن ذرات ایجاد کند.

در این نوع کفپوش اپوکسی برای رسیدن به یک سطح مناسب با بافت، طرح و جلوه مناسب نیاز هست که حداقل یک لایه رنگ کفپوش اپوکسی اجرا شود، تا تقریبا 60 درصد سطح ذرات را خیس کرده و پوشش دهد. پیشنهاد می شود ضخامت این لایه از µ600 کمتر نباشد. (البته برای ذرات با مش 30)

رعایت ضخامت از این منظر مهم است که اگر ضخامت لایه هایی که بعد از پاشیدن ذرات اعمال شده کم باشد، سطح بیش از حد زبر و خشن خواهد بود، که در این صورت می تواند آسیب رسان باشد و اگر ضخامت آن بالا باشد، سطح بسیار صاف بوده و دیگر اثری از ذرات کفپوش اپوکسی مضرس بدون لغزش نخواهیم دید.

  • ذرات زبر کننده کفپوش اپوکسی

بساری از اجرا کنندگان کفپوش اپوکسی مضرس از ذرات شن، کواتز یا سیلیس با دانه بندی و سختی متفاوت ( حداکثر سختی Mohs6.5) برای این منظور استفاده می کنند، ولی این ذرات برای سطوحی با ترافیک پایین یا متوسط مناسب است واگر برای ترافیک کامیون و وسایل نقلیه سنگین مدنظر باشد، به سرعت زبری سطح باشکسته شدن این ذرات ازبین خواهدرفت.

توصیه می شود برای افزایش سختی از ذرات اکسید آلومینیوم که سختی آن در حدود Mohs9 است، استفاده شود.

  • بدون جایگزین

لایه ماستیک (basecoat) به دلیل خاص و از پیش تعریف شده ای انتخاب شده است که بر اساس عملکرد مورد نیاز از آن لایه بوده است و جایگزین کردن یک لایه ضعیف تر می تواند عملکرد نهایی را تحت تاثیر قرار دهد، لذا هرگز به فکر ارزان تر یا نازک تر کردن کفپوش اپوکسی و یا مصرف کمتر مواد نباشید، چرا که تصمیم غیر فنی در این باره می تواند محصول و کفپوش نهایی را تحت تاثیر قرار دهد.

لایه نهایی کفپوش اپوکسی مضرس پوست پرتقالی

معمولا˝ در اجرای کفپوش های اپوکسی بدون لغزش (کفپوش اپوکسی مضرس) دو روش برای اضافه کردن ذرات وجود دارد. که از این قرار است:‌

روش اول

این روش که رایج تر است، اجرای یک لایه ماستیک کفپوش اپوکسی بدون ذرات و سپس پاشیدن ذرات به طور یکنواخت بروی آن است (که اصطلاحا˝ سیلیس پاش گفته می شود). معمولا˝ در این روش کنترل پروفایل و یکنواختی سطح راحت تر است.

روش دوم 

روش دیگر، ریختن ذرات داخل سطل حاوی رنگ کفپوش اپوکسی و سپس اعمال آن روی سطح است که این روش مهارت و دقت بیشتری لازم دارد. باید توجه داشت در هر روش هدف نهایی رسیدن به یک سطح زبر با جلوه یکنواخت و زیباست.

مشاوره تخصصی درباره کفپوش اپوکسی و رنگ صنعتی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در باره انواع کفپوش اوکسی، کیفیت، کمیت، روش های اجرای کفپوش اپوکسی، از جمله کفپوش اپوکسی مضرس و سایر موارد مربوط به پوشش های صنعتی و رنگ های صنعتی می توانید با کارشناس دو شرکت رسپاد بسپار آریا و شرکت رنگ های صنعتی ایران در تماس باشید. چندین دهه تجربه و مهارت این شرکت ها می تواند پشتیبان خوبی برای اجرای پروژه های شما در هر اندازه اعم از کلان و ملی یا پروژه های کوچک تر باشد.

کفپوش اپوکسی مضرس

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button