کفپوش اپوکسی پلیمری ، بهترین انتخاب جهت محافظت از سطح پارکینگ

کفپوش اپوکسی پلیمری از جمله کفپوش اپوکسی و استفاده از آن برای پوشاندن سطح پارکینگ ‏ها مساله ‏ای است که این روزها تولیدکنندگان حرفه ‏ای کفپوش و سازندگان ساختمان، به طور همزمان توجه خاصی را به آن مبذول داشته اند.

این مسئله از آن جایی مورد توجه قرار گرفته است که توسعه پرشتاب شهرسازی و تراکم ساختمان‌ها خصوصاً در شهرهای پرجمعیت، تاسیس پارکینگ‌های طبقاتی یا Multi-storey car parks را در دستور کار مدیران شهری و سازندگان بناهای وسیع قرار داده است.

کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان و اهمیت آن ها

اگرچه در نگاه اول پارکینگ‌های طبقاتی به‌عنوان سازه‌های ساده و کم ‌اهمیت تلقی می‌شوند، ولی می ‏توان طی یک اقدام هوشمندانه و با طراحی و اجرای کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان بر روی سطوح پارکینگ، کیفیت بهره ‏برداری را افزایش ‏داد و محیط پارکینگ را از نظر بصری بسیار چشم ‏نواز نمود که در نتیجه جاذبه بیشتری برای شهروندان خواهد داشت.

سطح پارکینگ ‏ها، با عبور مداوم وسایل نقلیه، به طور پیوسته در معرض تنش ‏های سازه ‏ای و رطوبت و مواد شیمیایی از قبیل روغن و بنزین خودروها قرار دارد. به این دلیل می ‏بایست در جهت افزایش طول عمر سطوح آنها از بتن بدون پوشش و آسیب پذیر کفِ طبقات در مقابل موارد فوق محافظت نمود.

چگونه یک کفپوش مناسب برای پارکینگ انتخاب کنیم ؟

در حال حاضر با توجه به ویژگی ‏های سازه و نوع بهره ‏برداری از آن، راهکارها و سیستم‏ های پوشش متفاوتی برای بهینه سازی و افزایش طول عمر سطوح قابل طراحی و اجرا هستند.

برای ارائه مشاوره ‏های تخصصی و پیشنهاد بهترین و اصولی ترین روش و به کار بردن مناسب ترین متریال موجود در بازار، یکی از قابل دسترس ترین روش ‏های موجود، استفاده از متخصصین و مشاورین شرکت مهندسی رسپاد در محل پروژه است تا ضمن بررسی تمام ابعاد و پارامتر‏های متغیر در پروژه مناسب ترین راهکار عملیاتی و اجرایی به سازندگان و کارفرمایان دست اندرکار پروژه ارائه شود.

در صورتی ‏که از راه‏ حل ‏های مفید و علمی در طراحی پارکینگ ‏های طبقاتی غافل شویم، در اتمام پروژه با لیست بلند بالایی از خطاها و نواقص از قبیل ترک، آلودگی، ظاهر ناخوشایند و ناسازگاری کف ‏سازی بتنی با سایر آیتم ‏های پارکینگ رو به رو خواهیم ‏بود.

برای اطمینان از اینکه پارکینگ طبقاتی در مواجهه با موارد اشاره شده دوام کافی و جلوه‏ای مناسب داشته باشد، در ادامه به مواردی اشاره می ‏گردد که بایستی به آنها توجه ویژه نمود.

  • جهت محافظت کامل از پوشش کف طبقه و سازه زیرین آن، ممانعت از نفوذ مایعات در بتن و در عین حال جلوگیری از حرکت رطوبت از داخل بتن به سمت بالا بر اساس قاعده مویینگی اهمیت ویژه‏ای دارد.
  • اگر رطوبت یا سایر مایعات به بتن نفوذ کنند، نه تنها امکان بروز نواقصی نظیر Curling & Warping (در صورتی‏ که گرادیان رطوبت بالا باشد) وجود دارد، بلکه آرماتور‏های فلزی و سازه ‏های عرشه فولادی نیز شروع به زنگ ‏زدگی و خوردگی می‏ کنند و یکپارچگی سازه را به ‏خطر می اندازند.
  • این نواقص بعضا موجب تغییر رنگ بتن و به ‏مرور زمان تخریب آن می ‏گردد؛ در نتیجه گرد و غبار حاصل از تخریب لایه ‏های سطح بتن و حتی ریزش آب آلوده به نمک یا چربی بر روی خودرو‏های طبقات پایین ‏تر منجر به آلودگی محیط و سطح خواهد شد.

نقش کفپوش اپوکسی و پلی یورتان در استحکام سازه

امروزه سازه ‏ها با ستون‏ هایی با فاصله زیاد در جهت ایجاد فضاهای مفید بیشتر و حداکثر تعداد پارکینگ، ساخته می ‏شوند. به ‏علت تنش‌های ناشی از تردد مکرر خودروها، در بلند مدت شاهد خم ‏شدن و حرکت سازه و به ‏دنبال آن ایجاد ترک ‏های بی ‏شمار در کف طبقات خواهیم بود.

کفپوش اپوکسی یا پلی یورتان اجرا شده در کف طبقات نیز این تنش ‏ها را متحمل خواهد شد و در نتیجه تنش ناشی از حرکت خودروها را دمپ نموده و با انعطاف موجود در سیستم کفپوش، از انتقال تنش به بتن و سازه در حد امکان جلوگیری می ‏نماید.

مهم ترین نکات در اجرای کفپوش

طراحی سیستم کفپوش از دو منظر حائز اهمیت است:

  • دستیابی به ضخامت کفپوش
  • انعطاف پذیری بهینه کفپوش

در صورت غفلت از میزان اهمیت هر یک از موارد فوق، پس از مدت کوتاهی از زمان بهره‏برداری کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان، دچار مشکلات عدیده‏ ای نظیر ترک، تخریب و کنده ‏شدگی سطح بتن خواهیم شد.

کفپوش اپوکسی پلیمری ، بهترین انتخاب جهت محافظت از سطح پارکینگ

مزایای کفپوش‏ های پلیمری

از مهم ترین ویژگی ‏های کفپوش‏ های پلیمری اعم از کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان، تنوع در طرح، رنگ و یکپارچه بودن این سیستم است که فضای تمیز و رنگارنگی ایجاد نموده و حس امنیت و آرامش بسیار خوبی به مراجعین در هنگام ورود به فضای پارکینگ می ‏دهد.

کفپوش پلیمری و زیبایی پارکینگ شما

طبق مطالعات روان‏شناختی، یک فرد هنگام مواجهه با افراد یا مکان ‏های جدید ظرف مدت پنج ثانیه دست به قضاوت اولیه خواهد زد، در نتیجه ظاهر زیبای پارکینگ به ‏عنوان اولین تصویر مشاهده شده توسط میهمانان اهمیت بسیار ویژه‏ ای دارد.

خواص ویژه این پوشش ‏های پلیمری در فضاهای پارکینگی بسیار زیاد است. در ادامه به برخی از خصوصیات کفپوش های پلیمری، از جمله کفپوش پلی یورتان در فضای پارکینگ اشاره خواهیم کرد:

  • کاهش رد لاستیک یا Tire Mark
  • کاهش جیغ لاستیک یا Tire Squeal
  • قابلیت تمیز شوندگی بالا
  • حفظ براق بودن سطح

همچنین با توجه به انعطاف ‏پذیری پلی یورتان با اجرای این نوع کفپوش تا حد زیادی می توان از آب ‏بند شدن سطح بتن اطمینان حاصل نمود.

کفپوش های هیبریدی اپوکسی – پلی یورتان گزینه ایده آل

به توجه به موارد بالا، امروزه کفپوش ‏های هیبریدی اپوکسی – پلی یورتان بهترین گزینه جهت اجرا در کف پارکینگ ‏های طبقاتی است. بخصوص که لایه نهایی این نوع پوشش ‏ها را با توجه به نوع کاربری و تنوع فضا می ‏توان به صورت صیقلی، بافت دار پوست پرتقالی، ضد لغزش و دانه‏ دار با رنگ بندی ‏های متفاوت اجرا نمود.

زیبایی و چشم ‏نوازی؛ به ‏کمک طراحی و معماری خلاقانه و اجرای نقوش، فلش ‏ها و علائم متنوع بر روی سطح و دیوار، با حفظ تمامی ویژگی ‏های عملکردی پارکینگ از دیگر مزایای کفپوش های هیبریدی اپوکسی – پلی یورتان به شمار می‏رود.

با استفاده از این ویژگی می ‏توان فضای شلوغ و پیچیده پارکینگ ‏های طبقاتی را به یک فضای جذاب و آرام ‏بخش تبدیل نمود.

چرا پوشش پلیمری بهترین ایده برای پارکینگ است؟

شرکت رسپاد این اطمینان را به مشتریان خود در پارکینگ ‏های طبقاتی می ‏دهد که ماندگاری، ثبات سایشی و شست و شویی بالا از ویژگی ‏های منحصر به‏ فرد کفپوش‏ های این شرکت است که با رعایت دستورالعمل ‏های نگهداری و شستشو می ‏توان به طول عمر آن نیز اضافه ‏نمود.

همچنین با اجرای کفپوش بر روی سطوح بتنی، مقاومت آن در برابر آسیب ‏های ناشی از نشت سوخت، روغن، ضربه، رد لاستیک و حرکت سازه افزایش خواهد یافت.

کفپوش اپوکسی، چند ویژگی منحصر به فرد

علاوه بر موارد ذکر شده، در ادامه به چند ویژگی خاص کفپوش پلیمری از جمله کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی یورتان که در مرحله اجرا، توسط متخصصین رسپاد، مد نظر قرار گرفته و بیشترین کیفیت را از اجرای کفپوش میسر می ‏سازد، اشاره می کنیم:

  • پوشش اختصاصی فضاهای خاص پارکینگ طبقاتی؛ رمپ طبقات، محل دور زدن خودروها و … از جمله فضاهای خاص در پارکینگ است که در مراحل طراحی و اجرای کفپوش نیاز به توجه ویژه ‏ای دارند.
  • رمپ ‏ها و محل دور زدن خودرو به ‏دلیل افزایش فشار و تنش برشی به سطح، باعث افزایش سایش و آسیب به کفپوش خواهند شد؛ همچنین صدای جیغ لاستیک ‏ها در این نواحی بیشتر می ‏شود که راهکار این شرکت تقویت پوشش در این نواحی و اجرای لایه‏ نهایی به‏ صورت دانه‏ دار است.
  • کنار دیواره ‏ها و ستون ‏ها؛ از آنجایی ‏که یکی از اصلی ‏ترین کارکردهای کفپوش ‏های پلیمری آب ‏بند کردن سطح پارکینگ و جلوگیری از رسیدن رطوبت به بتن کف است، لذا نیاز است ماهیچه گذاری و اجرای قرنیز به ارتفاع استاندارد در این نواحی حتما صورت پذیرد.
  • با در نظر گرفتن بار ترافیکی فضاهای مختلف، بافت لایه نهایی برای محل پارک خودروها، محل دور زدن و سطوح شیب دار نظیر رمپ متفاوت است و با نظر کارفرما و بهره ‏بردار می ‏توان آن را تغییر یا بهبود داد.

تعهدات و پشتیبانی تیم رسپاد در اجرای انواع کفپوش صنعتی

مجموعه رسپاد به عنوان بزرگترین تولید کننده و مجری کفپوش ‏های صنعتی در ایران با برخورداری از کارخانه ‏ای بزرگ با برند «شرکت رنگ‏های صنعتی ایران» به عنوان اولین تولیدکننده رنگ ‏های صنعتی مجموعه ‏ای بی ‏رقیب و توانمند در جهت کمک ‏رسانی به پروژه ‏هایی است که نیاز به خدمات علمی و به‏ روز در راستای بهبود عملکرد نهایی انواع کفپوش و پوشش ‏های صنعتی و ساختمانی دارند.

این مجموعه، صرف‏ نظر از توان رفع چالش‏ های موجود در پروژه، به پشتوانه تجربه و دانش شرکت رسپاد، تنوع و گستردگی محصولات شرکت رنگ‏ های صنعتی ایران، با قابلیت تولید در زمان کوتاه نیز پاسخ گوی نیاز پروژه ‏ها به نحو ایده ‏آل خواهد بود.

این مجموعه به پشتوانه شرکت رسپاد و رنگ ‏های صنعتی ایران چند دهه در صنایع بالادستی نفت و گاز و صنعت ساختمان حضور فعال داشته و به عنوان پیمانکار و تامین ‏کننده در وندور لیست ها (لیست تامین کنندگان) شرکت ‏های بزرگ این صنایع حضور دارد.

تجارب منحصر به ‏فرد این مجموعه در پروژه ‏های بزرگ و خاص، این اطمینان را به کارفرمایان محترم می ‏دهد که کفپوش ‏هایی با ماندگاری بالا، کیفیت تضمین شده و چشم ‏نواز را اجرا و تحویل نماید.

شایان ذکر است راه حل ‏های ارائه شده توسط تیم تخصصی واحد کف‏سازی بتنی و پلیمری شرکت رسپاد بر اساس تجارب چندین ساله این مجموعه و به ‏کارگیری آخرین تکنولوژی ‏های در دسترس و به‏ روز شده دنیاست.

تعهد تیم تخصصی رسپاد به مشتریان در خصوص پشتیبانی از پروژه ‏ها با ارائه خدمات بسیاری همراه است که شامل موارد زیر است:

  • خدمات مشاوره Consultation
  • بازدید میدانی پروژه Site visit
  • ارائه پیشنهاد فنی Specification
  • پشتیبانی فنی Technical support
  • اجرا Installation
  • گارانتی Guaranty
  • نگهداری و مراقبت maintenance & Aftercare

کفپوش اپوکسی

Call Now Button