کفپوش اپوکسی چیست و چه مزایایی دارد؟

کفپوش اپوکسی چیست و چه مزایایی دارد؟
کفپوش اپوکسی چیست و چه مزایایی دارد؟

با توجه به گسترش استفاده از کفپوش اپوکسی در صنایع مختلف، سوالات بسیاری در این زمینه وجود دارد که در ادامه این مقاله بررسی این محصول و معرفی انواع مختلف آن، همچنین تجزیه و تحلیل معایب و محاسن این نوع کفپوش می پردازیم.

 معرفی و بررسی کفپوش اپوکسی 

این کفپوش، از جنس پلیمر است و  توانایی اجرا برروی سطوح بتنی، فلزی، موزاییک و سرامیک را دارد و با ضخامت های متفاوت قابل اجرا می باشد؛ اما بسیار مناسب‌تر است که قبل از اجرا، سطح زیرین هموار شده باشد تا از ‌لحاظ قیمت نیز استفاده از آن به صرفه‌تر باشد. معمولا این نوع کفپوش بر روی سطح بتون ماله پروانه اجرا می شود تا از سطح بتون محافظت نماید.

دلایل استفاده از کفپوش اپوکسی بر روی سطوح بتونی

مزایای کفپوش اپوکسی به اندازه ای است که بدون شک یکی از بهترین پوشش ها برای سطوح بتونی خواهد بود که در زیر به مزایای آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای کفپوش اپوکسی

سطوح بتونی کاملا سایش پذیر بوده و سریعا دچار فرسایش می شوند. کفپوش اپوکسی با ایجاد یک لایه محافظ باعث می گردد از سایش و فرسایش بتون جلوگیری به عمل آید. این نوع کفپوش با مقاومت مکانیکی بسیار بالای خود در ضخامت های متفاوت اجرا می شود و قابلیت تحمل بیش از ۵ تن بار را نیز دارد. این خاصیت باعث می شود جهت محافظت بتون در پارکینگ ها و یا سالن های تولید و انبار که لیفتراک با وزن بالا عبور می کند از کفپوش اپوکسی به وفور استفاده شود.

همچنین کفپوش اپوکسی دارای مقاومت شیمیایی مناسب دربرابر مواد اسیدی و قلیایی و همچنین شوینده ها و روغن ها می باشد که این کفپوش را به یک گزینه مناسب مناسب برای استفاده در پارکینگ ها تبدیل کرده است که با روش های متفاوتی نیز اجرا می گردد.

این نوع کفپوش دارای طیف وسیع رنگی است و محدودیتی درمورد رنگ بندی نخواهد داشت و با توجه به این خصوصیت ظاهری و توانایی رنگ بندی در محیط های صنعتی و پارکینگی که نیازمند قابلیت خط کشی و علامت گذاری است، در این محیط ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

از سوی دیگر، با توجه به مقاومت اپوکسی دربرابر شوینده های معمول، شستشوی سطوح کفپوش شده بسیار ساده و راحت است به این ترتیب می توان همیشه با کمترین میزان مصرف آب سطوح را تمیز کرد.

معایب کفپوش اپوکسی

باوجود، قابلیت ها و ظرفیت های بسیار زیاد این کفپوش که آن را به یکی از گزینه های اول در پوشش سطوح تبدیل کرده است، باید به برخی از نقاط ضعف آن نیز اشاره کرد که در ادامه به صورت فهرست وار به آن می پردازیم:

A – اپوکسی در برابر اشعه UV خورشید ضعیف بوده و دچار زرد شدگی و کاهش شفافیت خواهد شد. به این ترتیب، با گذشت زمان، این کفپوش دچار پدیده ای موسوم به «گچی شدن» می شود  و در عین حال ضخامت آن کم می شود. درنتیجه در محیط هایی که درمعرض نور خورشید هستند در لایه های نهایی کفپوش پلی یورتان اجرا می گردد تا این ضعف کفپوش اپوکسی برطرف شود.

B – اجرای کفپوش های اپوکسی به صورت لایه لایه بوده و در نتیجه بدون در نظر گرفتن متراژ کار، از نظر زمان بندی اجرای آن، باید زمان کافی جهت اجرای مراحل کفپوش درنظر گرفت تا هر لایه خشک شده و آماده اجرای لایه بعدی شود. بنابراین معمولا ۴ تا ۷ روز (باتوجه به شرایط دمای محیط) زمان لازم است تایک سیستم کامل اپوکسی اجرا گردد.

C – اپوکسی کمی شکننده است. درنتیجه هنگام اجرا برروی سطوح بتونی، اگر نسبت به کیفیت بتون استفاده شده اطمینان کافی وجود نداشته باشد، بعد از اجرای کفپوش اپوکسی، ممکن است شاهد ترک خوردن سطح، بعد از گذشت زمان باشیم. البته معمولا برای برطرف کردن این ضعف، از کفپوش پلی یورتان در لایه نهایی استفاده می شود.

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی انواع متنوعی دارد که بسته موقعیت های مختلف می توان از هریک از این انواع مختلف استفاده کرد. در ادامه به معرفی برخی از انواع کفپوش های اپوکسی می پردازیم.

کفپوش اپوکسی پارکینگ

این نوع کفپوش در سه حالت یکنواخت، پوست پرتقالی و سیلیس پاش در سطوح پارکینگ ها قابل استفاده می باشد. جهت پوشش رمپ ها با استفاده از روش سیلیس پاش کفپوش ضد لغزش اجرا می گردد.

کفپوش اپوکسی صنعتی

اپوکسی در سالن‌های تولید و انبارهای صنعتی بیشتر به روش یکنواخت و صاف اجرا می شود و به این ترتیب از سطوح بتونی محافظت می‌شود.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

این نوع کفپوش در محیط های حساس به بار الکتریکی ساکن اجرا می گردد تا بار الکتریکی از سطح به زمین انتقال داده شده و از حریق و آتش سوزی جلوگیری به عمل آید. همچنین اجرای این کفپوش می تواند از ایجاد اختلال در دستگاه های حساس الکتریکی جلوگیری نماید.

کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

این نوع کفپوش در سطوح بیمارستان ها و درمانگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد تا از رشد هر گونه میکروب بر روی سطح جلویگری به عمل آید.

کفپوش سه بعدی

کفپوش سه بعدی در سال های اخیر به صورت کاملا تزئینی در منازل انجام می گیرد و با استفاده از تصاویر خاص، زیبایی منحصر به فردی را برای محیط های شخصی به ارمغان می آورد.

کاربرد کفپوش اپوکسی

  • پارکینگ ها
  • سالن های تولید کارخانجات صنعتی (خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع مواد شوینده، صنایع غذایی)
  • سالن های انبار کارخانجات صنعتی (خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع مواد شوینده، صنایع غذایی)
  • سالن های تولید کارخانجات صنایع دارویی
  • سالن های انبار کارخانجات صنایع دارویی
  • بیمارستان های و مراکز بهداشتی
  • صنایع نظامی و حساس در برابر آتش سوزی
  • صنایع الکتریکی و ابزار دقیق
  • سایر صنایع که نیاز به حفاظت از سطوح بتونی خود را دارند و نظافت در آنها مهم است

روش اجرای کفپوش اپوکسی

اپوکسی در لایه های متفاوتی اجرا می گردد که ترتیب آن به این شرح است:

لایه اول کفپوش:

پرایمر اپوکسی مخصوص بتون، اولین لایه ای است که بر روی بتون اجرا می گردد تا بالاترین چسبندگی را بتوان بر روی بتون به دست آورد.

لایه دوم کفپوش:

تسطیح کننده اپوکسی یا لایه میانی کفپوش اپوکسی، لایه ای است که به وسیله آن سطح بتون را صاف و هموار کرده و با بتونه کاری و ماستیک کاری یک سطح صاف حاصل می گردد.

لایه سوم کفپوش:

لایه نهایی و یا Top Coat اپوکسی در روش های متفاوتی اجرا می گردد و ظاهر نهایی را ایجاد می نماید. این لایه به سه روش صاف و یکنواخت، پوست پرتقالی و سیلیس پاش قابل ارائه می باشد.

ضخامت کفپوش اپوکسی

ضخامت کفپوش از مواردی است که بسیار در هزینه و ظاهر لایه نهایی تاثیر می گذارد و کیفیت نهایی کفپوش بسیار به این مورد وابسته است. در سطوح بتونی که دارای سطح یک نواختی نباشند، می بایستی با استفاده از چندین لایه میانی و با ضخامت های بالا به یک سطح مناسب دست یافت؛ اما سطوح بتونی که ماله پروانه بر روی آن اجرا شده باشد با ضخامت های پایین تر نیز قابل اجراست.

هر چه ضخامت کفپوش اپوکسی بالاتر رود، مقدار مصرف رنگ بیشتر شده و درنتیجه هزینه کفپوش اپوکسی برای هر متر مربع نیز افزایش خواهد یافت. این مساله جهت دست یابی به کیفیت بالاتر در سطوحی که لیفتراک با وزن بالا نیز عبور می کند نیز تاثیر گذار خواهد بود و ساییدگی سطح درضخامت بالا باعث نمی شود سطح مورد نظر به اصطلاح« کچلی» پیدا کند. به عنوان مثال در سالن های تعمیرات هواپیما ضخامت های اجرایی تا ۷ میلیمتر نیز افزایش می یابد.

از طریق راه های ارتباطی پایین همین صفحه با ما در تماس باشید

 کفپوش اپوکسی چیست و چه مزایایی دارد؟
کفپوش اپوکسی چیست و چه مزایایی دارد؟
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button