راهکارهای کفپوش اپوکسی شرکت رسپاد

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی علاوه بر این که دارای خواص بی شماری از نظر مقاومت های مکانیکی و شیمیایی است در مقابل انواع آلودگی های محیطی و ریزگردها و عوامل دیگری که سطح را کثیف می کنند مقاومت و شایستگی بالایی دارد. با این حال اطلاع از نحوه تمیزکاری کفپوش اپوکسی در طول مراحل استفاده، اهمیت بسیاری دارد.

اگر کفپوش اپوکسی به شکل حرفه ای و با رعایت دستورات تولید کننده و دستور العمل های تیم نصب و اجرا، مورد بهره برداری قرار گرفته و در دوره های مشخصی تمیزکاری شود، می تواند سالیان طولانی بدون از دست دادن کیفیت اولیه و بدون ایجاد خط و خش های احتمالی مورد بهره برداری قرار گیرد.

به طور کلی سطوح مختلف در مقابل خراش ها و آسیب های هنگام استفاده آسیب پذیر هستند و عدم رعایت الگوهای بهره برداری می تواند عمر کفپوش اپوکسی را کاهش داده و هزینه های اضافه ای برای تعمیر و باز سازی آن برای بهره بردار به همراه داشته باشد.

به این خاطر علاوه بر این که تولید کنندگان حرفه ای و برند های شناخته شده تولید محصولات رزینی و کفپوش های اپوکسی راهنمایی های خاصی برای نحوه بهره برداری و افزایش بهره وری کفپوش های رزینی ارائه می کنند معمولا تیم های اجرایی و شرکت های مجری کفپوش نیز بعد از اتمام کار، روش های بهره برداری و نظافت را به صورت استاندارد به کارفرما و بهره برداران از سیستم های اپوکسی یادآوری می کنند.

معمولا تیم ها و شرکت های نصاب و مجری کفپوش های پلیمری سیستمی را نیز برای پشتیبانی و خدمات پس از فروش دارند که شامل ارائه اطلاعات و مشاوره های تخصصی در طول بهره برداری است. اگرچه نحوه اجرای سیستم های اپوکسی و حرفه ای بودن تیم نصاب و اپلیکاتورهای مجری طرح اهمیت شایان توجهی در عمر میفید کفپوش های پلیمری دارند، و اگرچه انتخاب محصول با کیفیت و توجه به سابقه تولید کنندگان محصولات و سیستم های اپوکسی از سوی مصرف کنندگان و کارفرمایان اهمیت زیادی دارد اما نحوه استفاده نیز نقش بسیار زیادی در طول عمر کفپوش و استفاده بهینه از آن دارد.

یکی از مواردی که باید در طول استفاده از سطح آماده شده با کفپوش های رزینی رعایت شود نحوه شستشو و تمیزکاری سطوح است.

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی
نظافت کفپوش اپوکسی – رسپاد

زمان بندی نظافت کفپوش اپوکسی

روند نظافت معمولا شامل دو فرایند کوتاه مدت و بلند مدت است. برنامه زمان بندی برای نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی عمدتا به این شکل است:‌

برنامه بازدید روزانه

پیش از هر چیز برای جلوگیری از خسارت ها بعدی و نظافت های مقطعی متولیات نظافت های محیطی در شرکت ها معمولا نظارت های روزانه را برای کنترل آلودگی های مقطعی و ریزش روغن یا گریس و مواد دیگر روی سطح در نظر می گیرند.

برنامه نظافت هفتگی

معمولا هفته ای یک بار نظافت های روتین روی سطوح اعمال می شود که شامل یک نظافت نسبتا کلی است که هدف آن بهداشت و تمیزی محیط ا ست.

برنامه نظافت ماهانه

علاوه بر دوره نظافت روزانه و دوره نظافت هفتگی می توان یک دوره نظافت ماهانه را هم برای نظافت سطوح کفپوش های پلیمری در نظر گرفت. در این دوره احتمالا تعداد کاذگران را باید افزایش داد.

در این دوره می توان علاوه بر دقت بیشتر ابعاد نظافت و مواد مصرفی را افزایش داد.

همین طور می توان یک دوره نظافت کامل شش ماهه یا یک ساله نیز برای تیمزکاری سطوح پوشانده شده با کفپوش های پلیمری در نظر گرفت که شامل یک پروژه نظافت بسیار دقیق و کلی است.

برای این دوره طولانی مدت می توان از تخصص افراد، تیم ها و شرکت های تخصصی که در این زمینه مهارت خاصی داشته و دستگاه های پیشرفته و تخصصی نظافت را در اختیار دارند استفاده کرد.

برای این منظور برخی از محصولات که به صورت افشانه نیز طراحی شده اند می توانند کاربردی باشند.

برنامه نظافت شش ماهه یا یک ساله

یک دوره شش ماه۹ یا یک ساله هم برای نظافت و شستشوی کلی و همه جانبه برای اعمال بهداشت و تمیزی محیط و سطح به عمل می آید.

این دوره یک ساله می تواند شامل عملیات اضافه ای مانند ساب زدن و واکس زدن و امثال آن نیز باشد.

بهتر است این دوره کلی نظافت کفپوش اپوکسی را برون سپاردی کرد.

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی
حفاظت از کفپوش اپوکسی

کلیاتی درباره نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی

پاکیزه کردن سطوحی که به وسیله کفپوش های رزینی نهایی سازی شده اند کار دشواری نیست اما شامل دقایق و ریزه کاری هایی است که باید به آنها توجه شود. برای مثال نحوه تمیزکاری سطوح پوشش یافته با کفپوش اپوکسی در محیط های مختلف می تواند تفاوت هایی با هم داشته باشد.

مثلا اعمال نظافت در محیط های بیمارستانی می تواند با محیط هایی مانند انبار و پارکینگ و مراکز پر تردد و پر ترافیک تفاوت هایی داشته باشد.

مهم ‌ترین نکات رایج در این باره میزان و نحوه استفاه از شوینده ها و انتخاب درست مواد شیمایی هنگام شستشو و استفاده درست از وسایل تیمزکاری مانند انواع برس ها و فرچه های موجود در بازار است.شرح مراحل زمانی نظافت سطوح دارای کفپوش اپوکسی به این شرح است

شرح عملیات نظافت کوتاه مدت کفپوش

در نظافت های ادواری کوتاه مدت معمولا سطح را به وسیله یک تی نرم و انعطاف پذیر که فاقد عناصر و مواد خشن و زبر باشد و با استفاده از آب و شوینده های متعارف و فاقد مواد شیمایی سنگین و سخت تمیز می کنند.

در این مرحله ممکن است بسته به ابعاد سطح با یک پارچه لطیف و نرم به همراه مقداری آب و شوینده سطح را تمیزکاری کنند.

همچنین استفاده از وسایل مکنده که هنگام کار خط و خش روی سطح باقی نگذارند نیز توصیه شده است. استفاده از دستگاه های مکنده مانند جاروبرقی های خانگی و صنعتی بسته به بزرگی سطح مورد نظر باعث می شود که ذرات پنهان و جای گرفته در میان شیارها و خطوط و حواشی سطح و نقاط پنهان زدوده شده و به مرور زمان از تبدیل این ذرات به لایه های سخت و غیر قابل تمیزکاری جلوگیری شود.

گاهی اوقات ممکن است در نظافت دوره ای سطح کفپوش شاهد ایجاد لکه های روغنی یا مانند آن باشیم که در این صورت لازم است که مواد تمیز کننده و برخی از حلال ها به همراه یک دستمال نرم برای زدودن این لکه ها استفاده شود.

برای این کار قبل از انجام نظافت کلی لکه ها را یکی یکی از روی سطح برداشته و سپس به وسیله تی یا هر دستمال دیگر کل سطح را نظافت می کنند.

برای برداشتن اشیاء ریز و زباله های قرار گرفته روی سطح می تون از جاروهای دستی نرم و جاروهای برقی استفاده کرد که استفاه از جاروهای مکنده برای تمیزکاری زوایای دور از دست و کنارهای دیوارها اولویت دارد.

اگر در محیط های پارکینگی کفپوش اپوکسی یا پلی یورتان سطح به خاطر عبور لاستیک وسایل نقلیه خطوط و لکه های سیاه رنگی برداشته است می توان با استفاده از برخی از انواع شوینده ها به همراه مقداری آب، بدون خسارت زدن به سطح کفپوش آن را تمیز کرده و در نهایت بعد از برداشتن همه لکه ها اقدام به تی کشیدن نهایی کرد.

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی
استفاده از وسایل و شوینده های مناسب

مراحل نظافت کفپوش های پلیمری

به طور کلی مراحل نظافت کفپوش های پلیمری در سطوح مختلف شامل این مراحل است:

  • قبل از هرچیز اشیاء و زباله ها و تکه های قابل ملاحظه را از روی سطح جمع آوری کنید.
  • در مرحله بعد به وسیله جاروی دستی اشیاء و ذرات درشت تر را از روی سطح بردارید که در هنگام طی کشیدن با آب ترکیب نشده و سطح کفپوش را آلوده نکند.
  • درمرحله بعد با استفاده از دستگاه های مکنده ذرات غیر قابل دید و گرد و غبار را از روی سطح بردارید. در این مرحله باید زوایای پنهان و حاشیه های کناری سطوح از ذرات و گرد و غبار پاک شوند.
  • در مرحله بعد در صورت مشاهده لکه ها و عوامل مقاوم در برابر جارو که روی سطح چسبیده اند باید به طور اختصاصی تک تک لکه ها را به وسیله دستمال و آب و گاهی اوقات با استفاده از شوینده ها و حلال های ملایم برداشت.
  • در مرحله بعدی باید با استفاده از یک تی تمیز و که دارای لبه های تیز و نقاط برنده نیست اقدام به تمیزکاری و تی کشی نهایی کرد.
  • می توان برای دست یافتن به براقیت هر چه تمام تر با یک تی دیگر یا با شستن مجدد طی و گرفتن آب اضافی آن اقدام به برق انداختن به سطح کرد.
  • اگر در نهایت به وسیله یک پارچه خشک رطوبت باقی مانده از سطح برداشته شود نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.قبل از
  • استفاده مجدد از سطح و شروع تردد دوباره لازم است که اجازه دهیم سطح بر اثر گردش هوا رطوبت ناشی از شست و شو را از دست بدهد تا قابلیت لکه پذیری آن در اثر تردد به حداقل برسد.

برداشتن لکه ها از روی سطح اپوکسی

نکته مهم دیگر این که اگر در میان دوره های نظافت لکه های روغنی یا سایر لکه ها روی سطح مشاهده شد باید فورا اقدام به برداشتن همان لکه خاص کرد تا به مرور زمان سخت نشده و سطح کفپوش را دچار فعل و انفعالات شیمیایی نکند.

برای برداشتن این لکه ها نباید منتظر رسیدن زمان نظافت هفتگی ماند. متصدیان نگهداری از سطوح کفپوش های پلیمری لازم است که یک دوره بازدید روزانه موقتی را هم در دستور کار قرار دهند. چرا که اگر لکه های قرار گرفته روی سطح کفپوش به مدت زیادی روی سطح باقی بماند ممکن است اثرات تخریبی بیشتری روی سطح برجای بگذارند.

در این صورت ممکن است مراحل تمیزکاری روتین برای برداشتن این لکه ها دشوارتر باشد و نیازمند وقت و کار بیشتری باشد.

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی
شفاف کردن اپوکسی

لوازم تخصصی برای نظافت کفپوش اپوکسی

اگرچه از اغلب مواد و لوازم موجود در بازار می توان برای تمیزکاری سطوح کفپوش های پلیمری استفاده کرد؛ اما برخی از وسایل تخصصی تر نیز هستند که می توان با مشاوره های تخصصی آنها را تهیه کرد. برای مثال:‌

برخی از محصولات پاک کننده ملایم مخصوص سطوح اپوکسی در بازار وجود دارند که برخی از آنها به صورت افشانه در اختیار همگان قرار دارند.

از میان تی های موجود در بازار باید نرم ‌ترین آنها را که از الیاف خاصی ساخته شده اند باید انتخاب کرد.بزرگی و کوچکی تی مورد نظر بسته به ابعاد سطح دارد.

نیروی کار لازم برای نظافت کفپوش های پلیمری می تواند همان نیروی کار روتین شرکت ها باشد که قبل از شروع به کار آموزش های اولیه را می بیند.

وسایل شوینده با توجه به تندی و غلظت خود انواع مختلفی دارند که باید مناسب ‌ترین آنها را برای نظافت های هفتگی ماهانه و سالیانه انتخاب کرد.

برای زدودن گرد و غبار جاروهای برقی که دارای برس های خاصی هستند مناسب هستند. ابعاد جارو بسته به ابعاد سطح مورد نظر است.

برخی از شوینده های چند منظوره برای نظافت سطوح کفپوش های رزینی مناسب هستند. برخی از این شوینده ها خاصیت لکه برداری دارند که در مصارف خانگی هم با آنها سروکار داریم.

فرچه های مورد استفاده باید تا جای ممکن دارای رشته های فلزی نباشند. استفاده از سیم ضرف شویی و سایر فرچه های سیمی برای برداشتن لکه های روی سطح کفپوش باعث ایجاد خراش و باقی ماندن خرابی روی سطح گردد.

نظافت و نگهداری از کفپوش اپوکسی
ساب زنی کفپوش اپوکسی با دستگاه

چگونه می توان لکه را از روی سطح کفپوش برداشت؟

در صورت مشاهده لکه گریس یا روغن و امثال آن روی سطح بهتر است قبل از هر اقدامی نسبت به برداشتن آن به وسیله یک دستمال یک بار مصرف اقدام کرد.

به این منظور دستمال را به صورت یک طرف به طوری می کشیم که لکه از روز کفپوش به دستمال منتقل شود و با دور انداختن دستمال و استفاده از دستمال بعدی و تکرار این عمل بقایای ماده روغنی و شیمیایی را از روی سطح بر می داریم.

سپس مراحل بعدی تمیزکاری را پی می گیریم. بدیهی است که برای برداشتن لکه گریس و روغن که در کفپوش های پارکینگی و محیط های دیگر رخ می دهد از کشیدن دستمال به صورت دایره ای روی لکه خودداری باید کرد. چرا که در این صورت لکه مورد نظر را به قول معروف به خورد سطح می دهیم.

اگرچه کفپوش اپوکسی و پلی یورتان و سایر کفپوش های پلیمری در مقابل پذیرش این موارد مقاومت دارند؛ اما تکرار این عمل ممکن است سطح را تحت تاثیر قرار دهد.

سوالات متداول در باره نظافت سطح کفپوش

آیا برای نظافت کفپوش اپوکسی به لوازم خاصی نیاز است؟‌

برای تیمزکاری سطح اپوکسی می تواند از همان وسایل رایج برای نظافت منازل و سایر محیط های کاری و صنعتی استفاده کرد.
فقط بسته به بزرگی سطح کفپوش باید نسبت به انتخاب تی که مهم ‌ترین وسیله نظافتی است دقت کرد.
هر قدر که سطح بزرگتر باشد باید تی بزرگتری را تهیه کرد.

آیا می توان در استفاده از شوینده ها زیاده روی کرد؟

پاسخ به این سوال منفی است اگر هر هفته به مقدار زیادی شوینده های صابونی و مایع های شست و شوی سطح استفاده کنیم ممکن است بقایای همین مواد در سطح باقی مانده و در نهایت با تجمع و سخت شدن خود به عاملی برای کدر شدن و غیر شفاف بودن سطح تبدیل شود.

اگر این اتفاق رخ داد می توان با ترکیب مقدار خاصی از آب و آمونیاک این بقایا را از روی سطح کفپوش برداشت.

نظافت کفپوش اپوکسی
برداشتن لکه چربی از کفپوش

کارشناسی و مشاوره انواع کفپوش

قبل از هر نواع تصمیم و اقدامی برای خرید واعمال کفپوش اپوکسی بهره مندی از نظرات کارشناسان فن لازم است. شرکت رسپاد به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده و مجری کفپوش اپوکسی و انواع سیستم های پوشش رزینی آمادگی دارد که مشاوره های تخصصی از قبل اجرا را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر می توانید با این شماره تماس بگیرید.

02188279096

درباره این مقاله: 

  • نویسنده: تیم تولید محتوای گروه رسپاد
  • تاریخ انتشار: 28 بهمن 1402
  • منبع: منابع اینترنتی از جمله این لینک:
  • https://flooringsolutions.ph/blog/how-to-clean-and-maintain-epoxy-flooring/

با ارسال پیام می توانید از تخصص و تجربیات کارشناسان هلدینگ رسپاد به صورت رایگان بهره مند شوید.

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button