حباب کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی

حباب کفپوش اپوکسی برای کسانی که به طور پیوسته با این کفپوش اپوکسی سروکار دارند موضوعی به نام حباب های کوچک که هنگام اجرا، روی سطح ظاهر می شوند، مسئله ای آشنا و گاهی دردسرساز است.

این حباب ها در نهایت عامل ایجاد سوراخ هایی هستند که در طول فرایند اجرا برای مجریان و اپلیکاتورها دردسر ساز می شود. عده ای تصور می کنند که این سوراخ ها بعد از خشک شدن سطح و مدتی دیرتر ظاهر می شوند، اما این تصور اشتباه است. واقعیت این است که حباب ها و سوراخ های ناشی از آنها در طول فرایند پخت تشکیل می شوند. به این خاطر در فرایند پخت و اجرا باید به این مسئله دقت کافی صورت گیرد چرا که ترمیم این حباب ها بعد از خشک شدن سطح کار بسیار دشواری است و گاهی اوقات فقط با پوشش مجدد می توان مشکل این سوراخ ها را حل کرد. به این خاطر باید استراتژی کلی هنگام اجرای کفپوش اپوکسی بر جلوگیری از ایجاد حباب های هوا استوار باشد.

افراد مجرب و متخصصین این حوزه به خاطر چالش های بسیاری که با این مساله داشته اند تجربیات ارزشمندی را در طول سالها فعالیت به دست آورده اند که مهندسین و متخصصین شرکت مهندسی رسپاد نیز از این قاعده مستثنا نیستند. با توجه به این تجربیات که بسیاری از آن ها به آسانی به دست نیامده اند و با توجه به منابع موجود در این زمینه در ادامه این مقاله به راه حل هایی اشاره می کنیم که هنگام اجرای کفپوش اپوکسی می توان با استفاده از آن ها از ایجاد حباب و سوراخ های ریز در سطح مورد اجرا جلوگیری کرد.

 بارها پیش آمده است که هنگام تحویل یک سطح خشک شده به کارفرما با حباب هایی مواجه شده اید که توضیح دادن این مساله به کارفرما کار ساده ای نیست. هرچند مجریان متبحر پس از سالها فعالیت و مواجه با چالش های مختلف در این مرحله از کار به میزانی از مهارت و تخصص رسیده اند که می توان گفت اجرای بدون نقص پروژه ها و جلوگیری از ایجاد حباب ها در اغلب اکثر مواقع بدون چالش حباب امکان پذیر است.

در ادامه به مهم ‌ترین دلایلی که هنگام اجرای کفپوش اپوکسی در یک سطح موجب ایجاد حباب و سوراخ می شود اشاره می کنیم:‌

اجرای کفپوش اپوکسی و حباب ناشی از دال بتنی متخلخل

با توجه به این که قسمت اعظم اجراهای کفپوش  در صنعت ساختمان روی انواعی از سطوح بتنی اجرا شده اعمال می شود می توان گفت که لایه های بتنی متخلخل که به عنوان سطح اولیه مد نظر قرار دارند یکی از اصلی ‌ترین عوامل ایجاد حباب در فرایند اجرای کفپوش اپوکسی هستند.

مساله این جاست که هیچ گاه دو سطح بتنی دارای خاصیت های مشابه نیستند. به این دلیل وقتی که یک پوشش میانی اپوکسی یا high build epoxy اعمال می کنید سطح دال باید به درستی با لایه پرایمر آب بندی شود. در این موقع اگر احساس کردید که دال آستر مورد نظر را جذب کرده است باید یک لایه دوم پرایمر هم اعمال شود .

صفحات متخلخل به این خاطر همیشه مشکل ساز هستند که حباب ها در سطح ظاهر می شوند و شما غلتک میخ دار را برای ترکاندن آن ها در سطح به حرکت در می آورید و با این فکر که کار به پایان رسیده است محل پروژه را ترک می کنید؛ اما یک ساعت بعد حباب ها دوباره شروع به ظاهر شدن می کنند.

این زمانی است که دیگر نمی توان به عقب برگشت و مشکل را برطرف نمود چرا که پوشش در حال خشک شدن است و کاری برای آن نمی توان کرد. پس باید با یک پوشش اضافی کار خود را بیمه کنید. این روش بسیار ارزان تر از این است که با گذشت زمان مجبور شوید یک پوشش اضافی اپوکسی میانی یا های بیلد را برای تکرار فرایند مورد استفاده قرار دهید. این مساله می تواند هزینه های شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

اجرای کفپوش اپوکسی و  مشکل نم و رطوبت

حضور رطوبت می تواند باعث ایجاد مشکلات متعددی در فرایند اجرای کفپوش اپوکسی باشد. مشکلاتی مانند لایه لایه شدن و تاول زدن. البته اپوکسی در مواجهه با آن می تواند باعث ایجاد حباب در لایه شود. به این خاطر همواره باید اطمینان حاصل کنیم که اپوکسی روی سطح خشک دال اعمال می شود. اگر در این مساله شک دارید باید تست رطوبت روی سطح دال انجام شود تا از خشک بودن کامل سطح اطمینان حاصل شود.

به این خاطر کسانی هستند که از طرفداران پروپاقرص اپوکسی های مبتنی بر آب هستند چرا که این محصولات می توانند مقداری رطوبت را جذب کنند. البته روی کلمه «مقداری» تاکید باید داشت. چون نباید فرض کرد که اپوکسی های مبتنی بر آب راه حل همه مشکلاتی هستند که رطوبت می تواند در فرایند اعمال به وجود آورد.

 انبساط و انقباض سطح دال

یکی از مسائلی که به تجربه دریافت شده این است که سطح دال ممکن است به بسته به شرایط مختلف در طول شبانه روز دچار فرایند انبساط و انقباض شود. بسیاری از همکاران با تجربه ما دریافته اند که دال بتنی در طور روز که دما تغییر می کند دچار تحولاتی می شود؛ مثلا در اوایل صبح که رطوبت بیشتری در هواست نسبتا مرطوب و سرد است و بعد از گرم شدن هوا در ادامه روز دال منبسط می شود و رطوبت در اتمسفر آزاد می شود.

به این خاطر تجربه طولانی مدت می گوید که بهتر است از اعمال اپوکسی  در صبح زود خودداری شود؛ زیرا در طول روز که محیط گردم تر می شود می تواند منجر به آزاد شدن هوا و تشکیل حباب شود. حدود ساعت ۱۲ ظهر که دال به خوبی گرم شده است بهترین زمان برای اعمال اپوکسی هاست.

مشکلات کار شلخته 

گاهی اوقات حباب در کفپوش های اپوکسی می تواند به خاطر بی انضباطی و شلختگی و آماده سازی ناقص ایجاد شود. اگر می خواهید از اپوکسی های خودتراز شونده استفاده کنید حتما باید کفش های میخ دار و غلتک های میخ دار را به همراه داشته باشید. همیشه باید یک غلتک یدکی به همراه داشته باشید چون معلوم نیست که چه زمان ممکن است اشکالی در غلتک شما ایجاد شود. داشتن غلتک های میخ دار با کیفیت هم اهمیت دارد.

هنگام اجرای کفپوش پوشش نهایی باید اطمینان حاصل شود که تمام سطح به خوبی غلتک زنی شده و تمام حباب های احتمالی از بین رفته است. همچنین باید مراقب لبه ها و گوشه ها باشید. چون ممکن است نقایص احتمالی کار در این نواحی از چشم پنهان مانده باشد. این مناطق پتانسیل های بیشتری برای گردآمدن حباب دارند و به خاطر دور از چشم بودن ممکن است به اندازه کافی قابل مشاهده نباشند.

وجود سایه ها و بازتاب نور اشیا ممکن است باعث محدود شدن دید تشخیصی اپلیکاتورها در این نواحی شوند. به این خاطر داشتن نور خوب که تمام سطح را روشن کرده باشد برای مواجهه با مسئله حباب ها در کفپوش اپوکسی اهمیت دارد.

استفاده بیش از حد از حلال اپوکسی

برخی از پیمانکاران و اپلیکاتور ها تمایل دارند مقداری تینر به اپوکسی اضافه کنند تا محصول انعطاف پذیری مناسبی داشته باشد و به خوبی جریان پیدا کند. این مساله البته به معنای صرفه جویی چند متر بیشتر در هر بسته محصول نیز می تواند باشد. اما نباید فراموش کرد که این کار در نهایت ممکن است به ضرر مجری باشد تا منفعت آن . چرا که حلال های اضافی در طول کار از لایه لایه پوشش اپوکسی بخار می شوند و سوراخ های ریزی برجای می گذارند. البته می دانیم که بیشتر این حباب ها خود به خود می ترکند اما مقداری هم هستند که به مرحله ترکیدن نمی رسند. بنابراین مصرف حلال را به حداقل برسانید.

حتما دلیلی دارد که اپوکسی های میانی به صورت بدون حلال یا solvent-free تولیدو عرضه می شوند.

اشتباهی به نام ترکیب سریع رزین و هارنر

برخی از اپلیکاتور ها تمایل دارند برای ترکیب دو قسمت یک سیستم اپوکسی دو جزیی از یک میکسر با قدرت بالا استفاده کنند تا کار به سرعت انجام شود. اما نباید فراموش کرد که اختلاط سریع یکی از عوامل ایجاد حباب در کفپوش اپوکسی است. بنابراین بهتر است دستگاه میکسر را در یک سرعت مناسب تنظیم کرده و با دورهای متفاوت در مراحل مختلف نسبت به ترکیب سیستم اپوکسی دو جزیی اقدام کنید. ضمن این که قبل از پهن کردن اپوکسی روی سطح بهتر است بگذارید چند دقیقه ساکن بماند.

خرید کفپوش اپوکسی ارزان قیمت 

به عنوان دلیل آخر باید اشاره کنیم که محصولات اپوکسی ارزان قیمت و با کیفیت پایین به مقدار زیادی در بازار وجود دارند. تولید کنندگان محصولات ارزان قیمت به دنبال میان برهایی برای کاهش هزینه های تولید خود و عرضه محصول به قیمت پایین تر هستند. یکی از موارد صرفه جویی شده در تولید این محصولات حذف مواد افزودنی خاصی است که به رفع حباب و کف در محصول کمک می کند.

یکی دیگر از ترفند هایی که در تولید محصولات بی کیفیت اپوکسی به کار می رود اضافه کردن انواع حلال ها برای کاهش هزینه تولید است. اگر یک محصول ناشناخته را برای مصرف تهیه کرده اید، ابتدا آزمایش هایی برای ارزیابی آن انجام دهید؛ چرا که ممکن است در یک کار بزرگ هنگام استفاده از محصول اپوکسی بی کیفیت با یک چالش و شوک بزرگ مواجه شوید.

شما چه تجربیاتی در زمینه استفاده و اجرای کفپوش ها و انواع مختلف کفپوش ها دارید. خوشحال می شویم نظرات خود را در این باره در پایین این مطلب به اشتراک بگذارید.

اگر درباره انواع کفپوش ها و پوشش های صنعتی از جمله کفپوش اپوکسی یا کفپوش های دیگری مانند کفپوش پارکینگ، کفپوش پلی یورتان، کفپوش فضاهای عمومی و سایر سیستم های پوششی نیاز به دریافت اطلاعات و مشاوره های تخصصی دارید خیالتان راحت باشد. چرا که  مشاورین شرکت رسپاد که در همکاری نزدیکی با کارشناسان و مهندسین شرکت رنگ های صنعتی ایران و کارخانه تولیدی این شرکت فعالیت می کنند، همیشه می توانند تازه ترین اطلاعات مشاوره ای را در اختیار شما قرار دهند.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button