کفپوش اپوکسی خود تراز شونده و تفاوت آن با اپوکسی های غلتکی

کفپوش اپوکسی خود تراز شونده یکی از رایج ترین انواع اپوکسی هاست که به خاطر شکل اجرای آن و نتیجه ای که از نظر ایجاد یک سطح صاف و صیقلی به دست می دهد، به این شکل نام گذاری شده است. به طول کلی برای برای اجرای سیستم های کفپوش اپوکسی معمولا دو روش مرسوم وجود دارد که بسته به نوع محصول به کار رفته، از هریک از این دو روش استفاده می شود. 

روش اول موسوم به سیستم های اپوکسی خود تراز شونده یا self-leveling است که یکی از رایج ترین انواع کفپوش اپوکسی است که می تواند سطحی با دوام، بسیار صاف و صیقلی روی سطوح بتنی، سیمانی و امثال آن ایجاد کند.

روش دوم اپوکسی غلتکی نامیده می شود که در آن، محصول اپوکسی، به وسیله قلم موی چرخان روی سطح پخش شده و ناصافی های آن برطرف می شود. 

شاید در تجربه اول، افراد مبتدی که تمایل دارند در این باره اطلاعاتی به دست آورند فرق این دو را به خوبی ندانند.  همچنین، ممکن است فروشندگان و یا کارشناسان این صنعت برای مشتریانی که به دنبال بهترین راه حل و مناسب ‌ترین سیستم پوششی برای خود هستند، یکی از روش های فوق را پیشنهاد کنند؛ اما اگر مشتریان درک درستی از تفاوت آن ها نداشته باشند، ممکن است انتخاب درستی نداشته باشند. به این خاطر در ادامه به بررسی تفاوت های این دو محصول می پردازیم. تفاوت های اصلی کفپوش اپوکسی خود تراز و کفپوش اپوکسی غلتکی ر از چند جنبه، ا می توان به این شرح خلاصه کرد:‌

ظاهر سطح و نتیجه کفپوش اپوکسی خود تراز

  • کفپوش اپوکسی خود تراز شونده در سطوحی که ناهمواری ها و ناصافی های بستر بسیار کم بوده و به وضوح قابل مشاهده نباشند، می تواند سطح و روکشی بسیار صاف ایجاد کند.
  • در مقابل، اپوکسی های غلتکی ظاهری نسبتا خشن تر به جای می گذارند که در اصطلاح به سطح پوست پرتقالی نیز مشهور است. 
  • کفپوش اپوکسی خود تراز روی سطح ریخته می شود و به کمک نیروی جاذبه به حرکت درآمده و ناصافی های سطح را تمام و کمال پر می کند. طبیعی است که این نتیجه با دست و غلتک به دست نخواهد آمد. 
  • کفپوش اپوکسی غلتکی به خاطر اینکه به وسیله غلتک در بستر پخش می شود معمولا ضخامت کمتری دارد. همین مساله نشان می دهد که چرا در مقایسه با کفپوش اپوکسی خود تراز شونده نمی توان از کفپوش اپوکسی غلتکی انتظار سطح فوق العاده صافی را داشت.
  • کفپوش اپوکسی خود تسطیح کننده معمولا جلوه ای صاف و آینه ای از خود به جای می گذارد؛ اما کفپوش اپوکسی غلتکی مثلا در رنگ خاکستری، بافت و ردپایی نامحسوس و سبک از حرکت غلتک برجای می گذارد. 

قیمت  کفپوش اپوکسی خود تراز شونده در مقایسه با کفپوش غلتکی 

  • به دلایلی که در بالا هم اشاره شد قیمت نهایی کفپوش اپوکسی غلتکی بسیار کمتر است؛ چون میزان محصول مصرف شده بسیار کمتر خواهد بود. برای مثال یک سیستم اپوکسی غلتکی دو لایه در هر متر مربع، به حدود 600 گرم محصول، نیاز دارد. این مقدار محصول مصرف شده باید به ضخامتی در حدود 400 میکرون منجر شود. 
  • اگر این مقدار مصرف را با کفپوش اپوکسی خود تراز شونده مقایسه کنیم خواهیم دید که برای دستیابی به یک نتیجه خوب باید دست کم ضخامت 2 میلی متر را در نظر داشته باشیم که در این صورت تقریبا به 2 کیلو اپوکسی در هر متر مربع نیاز خواهیم داشت. البته در این روش به مقداری ماسه کوارتز هم نیاز خواهد بود. 
  • علاوه بر این، پوشش اپوکسی غلتکی به طور کلی در مقایسه با پوشش اپوکسی خود تراز شونده قیمت کمتری دارد. پوشش اپوکسی خود تراز شونده معمولا حاوی مواد جامد بوده و مواد آلی فرار یا VOC ندارند. 
  • همه این ها باعث می شود در صورت استفاده از محصول اپوکسی خود تراز شونده هزینه اجرای شما حدود 4 تا 5 برابر بیشتر از کفپوش های اپوکسی غلتکی باشد. 
  • به دلیل تفاوت فاحش قیمت کفپوش اپوکسی خودتراز با نوع غلتکی، هنگام سفارش اجرای کفپوش اپوکسی به هزینه های تمام شده دو محصول توجه داشته باشید. 

سهولت کاربرد و اجرا کفپوش غلتکی

استفاده از اپوکسی های غلتکی قطعا آسان تر است. به این خاطر کفپوش اپوکسی غلتکی برای فعالیت های موسوم به Do it-Yourself (خودت انجام بده) که به اختصار DIY گفته می شود، مناسب است. در واقع شما می توانید با یک غلتک (مشابه آنچه که در رنگ آمیزی دیوار خانه استفاده می کنید)، با اپوکسی غلتکی کار کنید

این در حالی است که، اجرای کفپوش اپوکسی خود تراز شونده پیچیده تر است و نیازمند تخصص و مهارت های یک اپلیکاتور و تجربیات یک شرکت حرفه ای و تیم نصاب است. حساسیت نصب کفپوش اپوکسی خود تراز شونده می تواند برای یک کاربر مبتدی، شرایط طاقت فرسایی ایجاد کرده و به خرابی کار و هدر دادن مقدار زیادی محصول، هزینه و زمان منتهی شود. 

به طور کلی هنگام اجرای کفپوش اپوکسی خود تراز شونده اگر یک تیم منظم، حرفه ای و سازماندهی شده ای نداشته باشید، روند کار شما می تواند به نتایج بدی منجر شود. 

مثلا برای اعمال این محصول و نصب صحیح آن باید از غلتک های میخ دار برای خارج کردن حباب های محبوس شده در داخل کار و کفش های میخ دار برای عبور از روی سطح و بررسی عیوب و رفع آنها استفاده کرد. 

هزینه زیاد رفع مشکلات احتمالی کفپوش اپوکسی خود تراز شونده

نکته مهمی که باید در این جا ذکر شود این است که در صورت ایجاد مشکل در کار نهایی، هزینه برطرف کردن آن در صورتی که کفپوش اپوکسی شما از نوع خود تراز شونده باشد بسیار بیشتر خواهد بود. 

در حالی که در کفپوش اپوکسی غلتکی می توانید با مصرف حدود 250 گرم محصول بیشتر، در هر متر مربع سطح خود را ترمیم کرده و نواقص ایجاد شده را برطرف کنید. 

انتخاب کفپوش اپوکسی بسته به شرایط سطح مورد نظر شما 

علاوه بر موارد فوق باید گفت یکی از فاکتورهای انتخاب کفپوش از میان دو نوع فوق شرایط سطح و اجراست. اپوکسی خود تراز شونده برای سطوحی مناسب است که فرورفتگی های کوچکی در زیر لایه دارد. در این سطوح اگر کفپوش غلتکی اعمال کنید عیوب آن بعد از اجرا همچنان قابل مشاهده خواهد بود. اما اپوکسی خود تراز شونده، این عیوب را (به شرطی که عمیق نباشند) از بین می برد. با توجه به همه این موارد و بسته به وضعیت سطح مورد نظر، تیم ما هرگاه با کف های فرسوده قدیمی برخورد می کند که به خاطر ضربه های متعدد فرورفتگی هایی در آن ایجاد شده، اعمال اپوکسی خود تراز را به مشتری پیشنهاد می کند. 

در مورد قیمت کفپوش اپوکسی خود تراز شونده و تصمیم گیری مناسب در خصوص انتخاب بهترین سیستم کفپوش اپوکسی می توانید از مشاوره تخصصی اپوکسی تیم شرکت رسپاد بهره مند شوید. اطلاعات تماس با همکاران ما در پایین همین صفحه درج شده است. همچنین می توانید راه های ارتباطی با شرکت رسپاد و شرکت رنگ های صنعتی ایران را در صفحه تماس با ما پیدا کنید. 

کفپوش اپوکسی خود تراز شونده
کفپوش اپوکسی خود تراز شونده
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button