کفپوش اپوکسی و اهمیت آن در صنایع دارویی

کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی

کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی و داروسازی اهمیت فوق العاده ای دارد. صنعت داروسازی و محیط های وابسته به آن نیازمند پاکیزگی، بهداشت و مقابله هرگونه آلاینده های بیولوژیک و زیست محیطی و دور بودن از آلودگی است. 

تمام محیط های مربوط به صنایع دارویی اعم از سالن های تولید، محل تردد کارکنان، ساختمان ها و اتاق های اداری و محیط های آزمایشگاهی و انبارهای دپوی محصولات باید از نظر رعایت بهداشت و پاکیزگی در ایده آل ‌ترین شرایط ممکن باشند. 

دستورالعمل هایی که نهادهای ناظر مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه تهیه و ابلاغ کرده اند تمام موارد فوق را الزام آور توصیف کرده است. 

کفپوش ها، دیوارها، سقف ها و سطوح مورد نظر در تاسیسات داروسازی الزاما باید بدون هرگونه شکاف، درز و خلل و فرج باشند تا به این وسیله احتمال تجمع انواع میکروارگانیسم های مضر مانند قارچ ها و میکروب ها از بین برود. 

این الزامات بدیهی و قانونی باعث شده است که در سال های اخیر کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان به عنوان دو گزینه محبوب و پر استفاده در صنعت داروسازی و صنایع وابسته محبوبیت زیادی کسب کرده و به عنوان گزینه اول کارفرمایان و مدیران این واحدهای تولیدی مطرح شود. 

کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی دستاوردهای فوق العاده ای داشته است. به دست دادن سطوحی یک دست و بدون هر گونه درز و شکاف و امکان نظافت و تمیز کردن سطوح بهترین شرایط را برای این صنعت  فراهم کرده است. علاوه بر سهولت تمیزکاری، کفپوش اپوکسی بهداشتی می توان از امکان بهره مندی از طیف گسترده رنگی برای تقسیم بندی محیط ها و ایجاد مکانی زیبا و شاداب برای کارکنان کاملا توصیه کرد. 

در محیط های مربوط به انبار محصولات نیز خاصیت دیگر کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان به کمک صنعت داروسازی آمده است. فاکتور مقاومت در برابر تنش های مکانیکی ناشی از عبور و مرور وسایل مخصوص انبارها و لیفتراک های حمل بار و تردد کارکنان نیز در استحکام بخشی به سطوح کارآیی بالایی را از خود نشان داده است. 

مقاومت کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی و کفپوش پلی اورتان استفاده شده در این صنعت در برابر مواد شیمیایی نیز اهمیت بالایی به مقوله استفاده از کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی و داروسازی داده است. این سیستم پوششی در مقایسه با سایر سیستم ها مقاومت شیمیایی قابل توجهی دارد که از تخریب و انهدام سیستم پوششی جلوگیری می کند. 

ویژگی های کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی چیست؟‌

در ادامه به طور فهرست وار مجموعه ای ویژگی های منحصر به فرد کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی را ذکر می کنیم:‌

  1.  مقاومت در برابر سایش و فرسایش ناشی از فشارهای مکانیکی وسایل و تجهیزات حمل و نقل
  2. مقاومت شیمیایی در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید مواد شوینده برای نظافت سطوح
  3. نگهداری و نظافت آسان به خاطر یکدست بودن سطح و عدم امکان جذب چرک و غبار و آلاینده های سطحی
  4.  ویژگی آنتی باکتریال و آنتی داست بودن کفپوش اپوکسی و امکان آنتی استاتیک کردن سطح در صورت نیاز
  5. ایجاد سطوحی کاملا صاف و صیقلی بدون هرگونه درز و پسی و بلندی
  6. قابلیت ایجاد سطح و مکانی رنگی و زیبا و به کار بردن رنگ های سازمانی و ایجاد خط کشی های راهنما

کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی به تفکیک زیرمجموعه ها

سیستم های کفپوش اپوکسی در صنعت داروسازی و نظام بهداشتی و خدمات درمانی امکانات فوق العاده ای را در اختیار کاربران قرار داده است. در صنعت ساخت دارو و تجهیزات پزشکی محیط های متنوعی وجود دارد که کفپوش اپوکسی می تواند در آن ها بسته به الزامات محیطی و نیاز کارفرمایان به شکل مطلوب و شخصی سازی شده مورد استفاده قرار گیرد. 

در ادامه به برخی از زیرمجموعه های محیط های مربوط به صنعت داروسازی که مناسب استفاده از کفپوش اپوکسی هستند اشاره می کنیم:‌

  1. سیستم انبارداری و سالن های دپوی محصول
  2. شبکه خطوط تولید دارو و سالن ها و سطوح مرتبط با آن 
  3. محیط ها و اتاق های بخش اداری و تردد و اقامت کارکنان
  4. سالن های آزمایشگاهی و بخش های تحقیقاتی 
  5. سالن های بسته بندی و نهایی سازی محصول
  6. سالن های مراجعه و حضور مراجعین و اماکن پذیرایی و ملاقات 

ضرورت استفاده از کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی 

فعالیت در صنعت داروسازی به خاطر حساسیت ها و دغدغه هایی که در زمینه بهداشت و سلامت شهروندان وجود دارد شامل مقررات و آیین نامه هایی است که استفاده از کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی را الزام آور می کند. 

به طور کلی آیین نامه های بهداشتی و عملکردی نهادهای نظارتی در زمینه فعالیت صنایع دارویی بیشتر به نحوه پوشش دهی دیوارها، سطوح، کف ها و محیط های عمومی در این صنعت معطوف است. خلاصه این آیین نامه های ابلاغی به این شرح است:‌

  • متریال ایده آل برای پوشش کف ها و دیوارها باید ترجیحا از نوع کفپوش اپوکسی باشد چرا که کلیه سطوح لازم است که کاملا صاف، صیقلی و بدون درز باشد
  • پوشش دهی همه قسمت های مربوط به بخش تولید و به وسیله کفپوش اپوکسی الزامی است.
  • کلیه سطوح انبارهای در صنایع دارویی باید از نوع کفپوش اپوکسی باشد.
  • کف و سطوح سالن تولید باید در مقابل نشت آب، اسید ها و بازها و انواع مواد شیمیایی مقاومت بالایی داشته باشد و به این دلیل وجود هرگونه شیار، ترک، درز و با همواری در این سطوح غیر قابل قبول است و بازرسان شبکه بهداشتی کشور در این زمینه ایران خواهند گرفت. 
  • به طور کلی برای بهینه سازی و استاندارد سازی محیط های مربوط به صنایع دارویی استفاده از کفپوش اپوکسی اجباری قلمداد شده است و وزارت بهداشت در غیر این صورت مجوزهای لازم برای فعالیت در زمینه تولید دارو را صادر نخواهد کرد. 

بهترین شرکت برای اجرای کفپوش اپوکسی در صنایع دارویی

شرکت رسپاد با تجربه طولانی در زمینه اجرای کفپوش های صنایع دارویی با رعایت همه استانداردهای داخلی و بین المللی توانسته است پروژه های عظیمی را در این زمینه اجرا کند. شرکت رسپاد با اجرای میلیون ها متر مربع کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان بر اساس نیازها و اولویت های کارفرمایان کارنامه وسیعی را در این زمینه ایجاد کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اجرای کفپوش اپوکسی برای صنایع دارویی می توانید با کارشناسان فنی ما مذاکره کنید. همین طور برای اطلاعات تخصصی درباره انواع رنگ های صنعتی می توانید با شرکت رنگ های صنعتی ایران تماس بگیرید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button