کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی صنعتی و تمام آنچه که باید درباره آن بدانیم 

کفپوش اپوکسی صنعتی در اغلب مواقع یکی از بهترین گزینه های رایج برای پوشش سطوح در مکان های مختلف صنعتی، حتی خانه ها، محیط های اداری، محیط های رستورانی، و سازه های ساختمانی است.

گستردگی کاربرد کفپوش اپوکسی و انواع مختلف آن که بر صدها مورد بالغ می شود، باعث شده است تقریبا هیچ یک از حوزه های زندگی امروز اعم از خصوصی ‌ترین محیط های منازل تا عمومی ‌ترین و پر چالش ‌ترین سطوح واقع در محیط صنایع از آن بی نیاز نباشند. 

برای داشتن بهترین انتخاب و بهترین خرید کفپوش اپوکسی و بهترین اجرای آن لازم است که مصرف کنندگان و سفارش دهندگان اطلاعات اولیه لازم را درباره معایب و مزایای انواع کفپوش اپوکسی و توان مقایسه مدل ها و محصولات مختلف را با یکدیگر داشته باشند. 

در این مقاله تلاش می کنیم تا حد ممکن تعریف و توصیفی کلی و مفید از کاربردهای کفپوش اپوکسی و انواع مختلف آن و نحوه خرید و اجرای انواع پوشش و کاربردها و نقاط ضعف و قوت هر کدام ارائه کنیم. بدیهی است که در مرحله نهایی انتخاب و اجرای کفپوش اپوکسی مشاوره های تخصصی تیم مهندسی شرکت رسپاد می تواند اطلاعات دقیق تر و کاربردی تری را با توجه به پروژه و نیاز شما به همراه داشته باشد. 

مهم ‌ترین خصوصیت های کفپوش اپوکسی 

کفپوش اپوکسی دارای ویژگی های متعددی است که باعث شده است به عنوان پوشش محبوب در اغلب اماکن از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. در میان ویژگی های متعدد کفپوش اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت در برابر انواع اسید ها، مواد شیمیایی، بازها و روغن ها و سایر آلاینده های محیطی
  • مقاومت در برابر سایش و لغزش
  • مقاومت در برابر حرارت و رطوبت
  • زیبایی ظاهری و شکل جذاب که محیط ها را به مراتب دلنشین تر می کند
  • مقاومت در برابر حلال های گوناگون که باعث می شود گزینه مناسبی برای محیط های صنعتی که با مواد شیمیایی سروکار دارند باشد. 

ساختار کفپوش اپوکسی 

در واقع می توان گفت کفپوش اپوکسی از نظر تولید و ساخت مکانیزم پیچیده ای ندارد. این محصول عمدتا یک محصول دو جزئی است که ترکیب دو بخش آن با همدیگر در هنگام اعمال یک مقاومت بسیار عالی را به دست می دهد. البته کفپوش های تک جزئی نیز برای برخی از مصارف خاص کاملا مفید هستند و نمونه هایی از آن ها در بازار موجود است. 

مکان هایی که می توان از کفپوش اپوکسی استفاده کرد

همان طور که گفته شد کفپوش اپوکسی تقریبا در همه مکان ها قابل استفاده است. اما تجربه بهره برداری از این محصول در سالهای گذشته و از زمان اختراع این محصول نشان می دهد که این سیستم پوشش برای مکان هایی مانند بیمارستان ها، فرودگاه ها، منازل، سالن های تولید، سالن های ورزشی، اغلب اماکن صنعتی و تجاری، انبارها، ساختمان های نوساز، گاراژها، پارکینگ های طبقاتی و غیر طبقاتی، پل های عابر پیاده، فضاهای عمومی و بیرونی منازل، فضاهای اختصاصی، محیط هایی با اهداف دکوراتیو، و موارد متعدد و بیشمار دیگری استفاده شده و در این موارد بسیار محبوب بوده است. 

از نظر سطوح مورد استفاده نیز انواع سطوح بتنی، موزاییک شده، سطوح فلزی مانند سازه های دریایی و مخازن، سطوحی که قبلا کفپوش شده و نیازمند بازسازی و ترمیم است و حتی روی کاشی ها و سازه های قدیمی می توان از کفپوش اپوکسی بنا به پیشنهاد و صلاحدید تیم فنی و تخصصی استفاده کرد. 

کفپوش اپوکسی در مقایسه با سایر انواع پوشش دهنده های سطوح

در کنار کفپوش اپوکسی مدل های مختلف کفپوش با شکل و ظاهر متفاوت و کاربری های دیگر تولید و به بازار عرضه می شود. اما کفپوش اپوکسی در مقایسه با سایر انواع پوشش دهنده ها مانند لمینت، پارکت و انواع مختلف دیگر، محبوبیت فوق العاده ای دارد که این موضوع علاوه بر تنوع در کاربری و انعطاف پذیری اپوکسی به خاطر زیبایی خاص این محصول و ظاهر متفاوتی است که به کار می دهد. ضمن این که از نظر قیمت و هزینه تمام شده نیز کفپوش اپوکسی یکی از متعادل ‌ترین قیمت ها را دارد. همه اینها باعث شده است که در سالهای اخیر کفپوش اپوکسی حتی در حوزه هنرهای تجسمی و طراحی داخلی ساختمان نیز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد. امکان استفاده از طیف گسترده رنگی و همخوانی و مطابقت فوق العاده ای که اپوکسی می تواند با سایر متریال های به کار رفته در ساختمان داشته باشد دلیل دیگری بر محبوبیت اپوکسی در صنعت ساختمان و سایر صنایع و هنرهاست. 

به موارد فوق می توان ویژگی ها و تنوع های زیر را نیز اضافه کرد: 

  • منعطف بودن کفپوش اپوکسی بسته به پروژه مورد نظر کاربر و تنوع در محصولات از نظر انتظارات موجود، شامل مواردی چون: کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک، کفپوش اپوکسی دکوراتیو، روکش اپوکسی، ماستیک اپوکسی، پرایمر اپوکسی مخصوص بتن، کفپوش اپوکسی آنتی داست، کفپوش اپوکسی ورزشی، کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال و…
  • امکان انتخاب طرح و رنگ از میان مدل های بیشمار موجود در بازار 
  • اجرای آسان و سریع
  • امکان انتخاب محصولات دو جزئی و تک جزئی بسته به نوع سطح 
  • امکان اجرا بدون نیاز به پرایمر
  • تشکیل دادن سطحی یک پارچه و نفوذ ناپذیر، ضد آب و در عین حال زیبا
  • عدم جذب گردو غبار و امکان تمیز کردن ضدعفونی کردن و شستشو با مواد شوینده 
  • ایجاد یک لایه عایق مناسب در برابر حرارت و سرما
  • امکان انتخاب میزان صافی سطح مورد نظر از سطح خیلی صاف تا سطح پوست پرتقالی یا دندانه دار

کفپوش اپوکسی

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی چگونه است؟

اصول کلی اجرای کفپوش اپوکسی تقریبا یکسان است که شامل مواردی است که در زیر به آن ها اشاره می شود اما برخی از محصولات ممکن است در اجرا تفاوت هایی با محصولات دیگر داشته باشند. برای مثال اجرای کفپوش اپوکسی خودتراز شونده با اجرای کفپوش اپوکسی غلتکی کاملا متفاوت است. ضمن این که از نظر اجرای تخصصی یا مبتدی نیز امکان اجرای برخی از انواع اپوکسی ها توسط افراد مبتدی و بی تجربه وجود دارد اما برخی از انواع دیگر مانند کفپوش اپوکسی خودتراز شونده فقط باید توسط اپلیکاتور متخصص و تیم تخصصی یک شرکت مجری اپوکسی انجام شود. صرف نظر از این موارد به طور کلی اجرای پوشش اپوکسی شامل موارد زیر است. 

مرحله آماده سازی سطح برای کفپوش اپوکسی

آماده سازی سطح برای اطمینان از بالاترین حد چسبندگی بین سطح زیرین و لایه اولیه اپوکسی انجام می شود. به این خاطر دقت در نحوه آماده سازی سطح اهمیت بسیار زیادی دارد. ممکن است در مرحله آماده سازی نیاز به ساب زدن به وسیله دستگاه وجود داشته باشد. اگر سطح اولیه سطحی قدیمی باشد در این صورت زدودن روغن، چربی و سایر مواد احتمالی که بر روی سطح قرار گرفته است و پاک سازی سطح با روش های فیزیکی و شیمیایی اهمیت دارد.

مرحله تمیزکاری نهایی

بعد از تمیز کاری اولیه لازم است که یک بار دیگر سطح از نظر وجود گرد و غبار و ذرات ریزی که احتمالا به چشم نمی آید کنترل شود. در این مرحله استفاده از جاروبرقی یا پاک کننده های مشابه ممکن است ضرورت داشته باشد. بسته به وسعت سطح مورد نظر ممکن است استفاده از مکنده های صنعتی در ابعاد بزرگ هم امری اجتناب ناپذیر باشد. وجود هر نوع گرد و غبار و ذرات ریز در سطح قبل از اجرای اپوکسی کیفیت نهایی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

مرحله اجرای لایه زیرین اپوکسی

لایه زیرین اپوکسی به پرایمر شهرت دارد وظیفه ایجاد یک رابطه مستحکم و چسبندگی عمیق بین لایه های بالایی اپوکسی با سطح زیرین اعم از دال و غیره را برعهده دارد. 

در مرحله اجرای لایه زیرین اگر سطح متخلخل باشد و یا دارای شکاف ها و ترک هایی باشد وظیفه پرایمر پر کردن این منافذ است. ضمن این که پرایمر با پر کردن شکاف ها و منفذها باعث می شود میزان محصول مصرفی در لایه نهایی کاهش یابد. به این خاطر ممکن است اپلیکاتور یا تیم تخصصی، بسته به شرایط محیطی تشخیص دهد که لایه پرایمر را مکرر اجرا کند. 

کنترل لایه پرایمر اجرا شده

بعد از اجرای لایه یا لایه های پرایمر، لازم است که سطح به دست آمده از نظر وجود شکاف ها و حباب ها و سایر عوارض احتمالی کاملا کنترل شده و در صورت مشاهده هر نوع نابه سامانی در سطح نسبت به برطرف کردن آن اقدام شود. این عملیات بعد از خشک شدن پرایمر و با استفاده از دوغابی از اپوکسی انجام می شود.

اعمال لایه میانی اپوکسی 

وظیفه لایه میانی ایجاد ارتباط مستحکم بین لایه های زیرین و لایه نهایی است. ضمن این که لایه میانی با ایجاد یک سطح کاملا ایده آل زمینه را برای بهترین حالت نشستن لایه نهایی روی سطح فراهم می کند. برای اجرای لایه میانی دو جزء محصول یعنی هاردنر و رنگ اپوکسی با هم ترکیب و به روش های مشخصی با هم مخلوط می شوند. نحوه مخلوط کردن دو جزء اپوکسی در این مرحله اهمیت زیادی در کیفیت کار و ایجاد یا عدم ایجاد حباب دارد. 

برای اطلاع بیشتر از نحوه ترکیب کردن دو جزء اپوکسی و جلوگیری از حباب هنگام اجرا می توانید مقاله مفصل شرکت رسپاد در این باره را  مطالعه کنید. 

پس از ترکیب دو بخش اپوکسی مایع به دست آمده با وسیله یک غلتک مخصوص روی سطح پراکنده شده و تسطیح می شود. انتظار برای خشک شدن و بررسی آسیب‌ها و نقایص احتمالی سطح، مراحل بعدی است که باید طی شود. در این لایه نیز بسته به وضعیت موجود ممکن است اپلیکاتور یا تیم اجرایی تصمیم به تکرار لایه میانی بگیرد. 

اعمال لایه نهایی اپوکسی

لایه نهایی اپوکسی از نظر به دست آوردن ظاهری مطلوب اهمیت زیادی دارد. کیفیت نهایی کار در مراحل قبلی ایجاد می شود و حالا نوبت به ظرایف و زیباسازی است. مانند لایه های قبلی کنترل سطح از نظر حفره ها و درزهای احتمالی بسیار اهمیت دارد. همینطور عاری بودن سطح از هر نوع گرد و غبار و آلاینده های احتمالی باید مد نظر قرار گیرد. بعد از این کنترل ها لایه نهایی نیز به وسیله یک غلتک مخصوص در سطح پراکنده شده و تسطیح می شود. ماله و کاردک از ابزارهای کار در این مرحله به شمار می روند. در این مرحله به خاطر فعل و انفعالات شیمیایی در درون محصول ترکیب شده، سرعت انجام کار نیز اهمیت بسیاری دارد. 

کفپوش اپوکسی از نظر ساختار و اجرا

کفپوش های اپوکسی عمدتا به دو شکل تولید و به بازار عرضه می شوند. اپوکسی دو جزئی و اپوکسی یک جزئی که هم از نظر ساختار و هم از نظر اجرا با هم تفاوت دارند. 

اپوکسی به طور کلی از اتم های کربن و اکسیژن ساخته می شود و سیستم های اپوکسی دو جزئی شامل دو بخش سخت کننده (یا هاردنر یا فعال ساز) و بخش رنگ اپوکسی است که باید به شکلی تخصصی با هم ترکیب شوند. اما اپوکسی های یک جزئی بدون نیاز به مکمل قابل استفاده در سطوح هستند و کارکردشان تقریبا شبیه همان رنگ است که به طور گسترده در منازل و مکان های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در اپوکسی های دو جزئی بدون ترکیب هاردنر و پایه رزینی عمل سفت و خشک شدن صورت نمی گیرد در حالی که اپوکسی های تک جزئی مانند رنگ بعد از اعمال خشک می شوند. 

اپوکسی های دو جزئی و تک جزئی از نظر مقاومت و کاربری تفاوت هایی با هم دارند که به طور کلی می توان به مواردی مانند: شفافیت، مقاومت، تحمل حرارت، ضد آب بودن، مقاومت در برابر رطوبت و نور خورشید و کدر شدن در برابر نور خورشید و فاکتورهای دیگری مانند امکان ترکیب با رنگ های دیگری مانند شفاف بودن اشاره کرد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره و دریافت راهنمایی های تخصصی می توانید از مشاوره های تخصصی گروه فنی و مهندسی شرکت رسپاد بهره‌مند شوید. 

اپوکسی های دو جزئی که از سخت کننده استفاده می کنند معمولا بسته به این که چه نوع هاردنری در آن ها استفاده می شود می تواند کارایی ها و قابلیت های متفاوتی داشته باشند. چرا که سخت کننده هایی که در ترکیب های اپوکسی استفاده می شود عمدتا به دو گروه پلی آمین و پلی آمید تقسیم می شوند که کاربردهای خاصی به محصول نهایی اپوکسی می بخشند. به عنوان مثال هاردنرهای پلی آمید در اپوکسی هایی با مصارف بهداشتی و صنعتی مناسب است و سفت کننده های پلی آمین در اپوکسی هایی مناسب برای مصارف آنتی باکتریال و ضد خوردگی استفاده می‌شوند. همچنین سفت کننده های پلی آمین به طور گسترده در صنایع مختلف و هنرهای دستی مانند صنایع زینتی و قالب سازی های هنری استفاده می شود.

از نظر اجرا نیز کفپوش اپوکسی را بسته به شرایط موجود می توان به صورت مبتدی شخصی اجرا کرد که به این روش Do it-Yourself (خودت انجام بده) می گویند که خلاصه آن DIY است. بدیهی است که این روش اجرا در پروژه ها و سطوح محدودی که از توان فنی و اجرایی یک فرد فراتر نرود قابل اعمال است. اما در پروژه های بزرگ و پیچیده طبیعتا نیاز به مهارت ها و منابع انسانی و تخصصی یک شرکت تخصصی مجری کفپوش اپوکسی است. از سوی دیگر اگر محصول مورد نظر از نوع کفپوش غلتکی باشد در این صورت امکان اجرای آن به روش فوق توسط افراد غیر متخصص وجود دارد اما در خصوص کفپوش های اپوکسی خودتراز شونده چنین امری میسر نیست و تکنیک های خاصی که اعمال این محصول می طلبد اجرای آن را وابسته به همکاری یک تیم تخصصی می کند. 

برای مشاهده انواع محصولات بر پایه پلی آمید و پلی آمین و محصولات دیگر بر پایه اپوکسی می توانید به صفحه محصولات شرکت رنگ های صنعتی ایران مراجعه کنید. 

کفپوش اپوکسی

به طور کلی پوشش های اپوکسی شامل انواع مختلفی است که از آن جمله می توان به مواردی زیر اشاره کرد: رنگ اکریلیک، پوشش اپوکسی، اپوکسی کولتار، وینیل، آلکید، پلی یورتان، رزین سیلیکون، پلی استر و وینیل استر، رنگ زینک- ریچ. که رایج ‌ترین کفپوش های مصرفی در بازار کفپوش های پلیمری، زینک ریچ و کفپوش پلی یورتان است. این پوشش ها علاوه بر مواردی که در بالا به صورت پراکنده اشاره شد در صنایع و محیط های مختلفی مانند نفت، خودروسازی، داروسازی، سازه ها و تاسیسات دریایی، محیط کارخانه ها، سطوح انبارها و سطوح مختلف ساختمان ها و منازل و پارکینگ ها مصرف دارد. 

 مزایای کفپوش اپوکسی در یک نگاه کلی 

مزایای کفپوش اپوکسی و انواع آن بسیار زیاد است. تاکنون هزاران مقاله به زبان های مختلف درباره کفپوش اپوکسی و خصوصیت های آن تهیه و منتشر شده است. اما اگر بخواهیم مزایا و ویژگی های کفپوش اپوکسی را به صورت خلاصه وار و فهرست بندی شده مرور کنیم موارد مهم شامل این ها خواهد بود. در این فهرست اولویت و ترتیب خاصی مد نظر نبوده است: 

  • کفپوش اپوکسی یک سطح صاف و بدون درز را برای کاربر تدارک می بیند که یکدستی و زیبایی خاصی را هم شامل می شود. 
  • کفپوش اپوکسی می تواند سطحی مناسب برای عبور و مرور انواع ماشین های سنگین کشنده و حمل کننده در انبارها و کارگاه های مختلف فراهم کند. 
  • کفپوش اپوکسی می تواند محیط و سطوح صاف و بهداشتی قابل اطمینانی را در محیط های حساس مانند بیمارستان ها، مدارس، سالن های ورزشی، آشپزخانه های صنعتی، داروخانه ها، هتل ها و موارد مشابه ایجاد کند. 
  • کفپوش اپوکسی می تواند مقاومت سطوح بتنی را در مقابل عوامل محیطی مانند تخریب و آلاینده های شیمیایی افزایش دهد چرا که این پوشش با ضخامت بسیار نازک تقریبی 4 میلی متری فشار بسیار زیادی را تحمل می کند.
  • پوشش اپوکسی به خاطر کم حجم و سبک بودن، وزن مضاعفی را به سازه ها و سطوح تحمیل نمی کند. 
  • کفپوش اپوکسی عایق ایده آلی در مقابل نفوذ مایعات مختلف اعم از آب، روغن ها و مواد شیمیایی است و همچنین از تجمع گرد و غبار در سطح نیز جلوگیری می کند و خود نیز به آسانی قابل شست و شو است.
  • کفپوش اپوکسی زیباست و علاوه بر تنوع در رنگ بندی و ایجاد قدرت انتخاب گسترده، یکپارچگی بسیار مناسبی هم دارد. 
  • کفپوش اپوکسی عمر بالایی حدود بیست سال دارد و در صورت خراب شدن نیز به سادگی قابل ترمیم و بازسازی است.

انواع کفپوش اپوکسی صنعتی از نظر کاربرد

همان طور که به اختصار اشاره شد کفپوش های اپوکسی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها بسته به هدفی که کاربر دنبال می کند می تواند گزینه مناسبی برای او باشد. برای انجام بهترین انتخاب در خصوص انواع کفپوش اپوکسی بهتر است اهداف مورد نظر و ویژگی های سطح یا پروژه خود را به اطلاع تیم تخصصی برسانید تا آنها بهترین گزینه را برای شما معرفی کنند. به طور کلی بسته انتظاراتی که از یک سیستم پوششی اپوکسی می رود می توان آن ها را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که در ادامه به مهم ‌ترین آن ها اشاره می کنیم. 

کفپوش اپوکسی آنتی داست یا ضد غبار 

کفپوش اپوکسی ضد گرد و غبار که اصطلاحات به آن Anti-dust یا آنتی داست گفته می شود، یک محصول ایده آل بر پایه رزین اپوکسی است که با هاردنری از نوع پلی آمین سخت می شود. این محصول با ویسکوزیته یا گرانروی بسیار بالایی تولید شده است که خاصیت چسبناکی زیادی به آن می دهد. این محصول که از نوع Self-Leveling یا خود تراز شونده است، بعد از اعمال سطح بسیار صاف و براقی را به دست می دهد که مانع جمع شدن گردو غبار در آن می شود. خاصیت ویژه مکانیکی، الکترونیکی و شیمیایی از دیگر ویژگی های کفپوش اپوکسی آنتی داست به شمار می رود. اجرای یکپارچه سطح به وسیله کفپوش آنتی داست باعث می شود که عملیاتی مانند شستشو و استریل کردن سطح به سادگی میسر باشد. 

کفپوش مقاوم مکانیکی

کفپوش مقاوم مکانیکی نیز از نوع کفپوش های خود تراز شونده (Self-Leveling) است. خاصیت خود تراز شوندگی این امکان را به محصول مورد نظر می دهد که سطحی بسیار صاف و صیقلی را برای کاربر به ارمغان بیاورد. 

همچنین خالی بودن از منافذ و چین و شکن ها و ترک های احتمالی مقاومت بالایی را به کفپوش های مقاوم مکانیکی می دهد که شامل مقاومت در برابر سایش، خوردگی و مقاومت در مقابل نفوذ چربی و آب است. سهولت شست و شو و جلوگیری از فرسایش بتن در سطوحی با سطح زیرین بتنی از دیگر قابلیت های کفپوش های مقاوم مکانیکی است.

کفپوش ضد لغزش یا پوست پرتقالی

کفپوش دندانه دار یا ضد لغزش که اصطلاحا به آن anti-skid گفته می شود به خاطر این که سطحی مانند سطح پوست پرتقال به دست می دهد به کفپوش پوست پرتقالی نیز شهرت دارد. اعوجاج سطح مورد نظر باعث می شود هنگام عبور افراد یا ماشین آلات بویژه در سطوح مرطوب و آغشته با مایعات، از لیز خوردن جلوگیری کند. بدیهی است که این پوشش یک پوشش ویژه کف است که برای جلوگیری از حوادث ناشی از کار یا عبور و مرور به کار می رود. 

بسته به انتظاراتی که کارفرما دارد و بسته به نوع فضا و محیط مورد نظر می توان وضعیت اعوجاجی سطح را به درجات مختلفی از ملایم تا شدید تنظیم کرد. برای ایجاد حالت ضد لغزش معمولا مجریان، ترفند های متعددی را به کار می بندند که از آن جمله می توان به استفاده از ماسه سیلیس، سنگ ریزه پلیمری خرد شده و متریال های مشابه مانند اکسید آلومینیوم در سطوحی مانند پارکینگ ها اشاره کرد.

کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال

نخستین وظیفه کفپوش اپوکسی antibacterial یا بیمارستانی جلوگیری از جذب آلودگی های محیطی در مکان هایی است که احتمال تجمع انواع آلاینده های میکروبی و باکتریایی بالاست. محیط های بیمارستانی نمونه بارز این مکان ها هستند. به این خاطر گاهی اوقات به کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال کفپوش اپوکسی بیمارستانی هم گفته می شود. 

سری کفپوش های اپوکسی آنتی باکتریال به گونه ای فرموله شده اند که پس از ترکیب رزین و هاردنر سطحی سفت و مقاوم در برابر انواع آلاینده های محیطی اعم از مواد غذایی، اسیدها و باکتری ها ایجاد می شود. این کفپوش به خاطر وظیفه خاصی که بر عهده دارد عملا نوعی کفپوش ضد خش هم به شمار می رود ضد خش بودن به این دلیل است که خش ها و خراش های ایجاد شده در کف می تواند محل تجمع مناسبی برای انواع باکتری ها و آلاینده ها و گردوغبار باشد. 

وجود طرح ها و رنگ های مختلف باعث می شود که به راحتی بتوان محیط های پیچ در پیچ بیمارستانی را توسط رنگ های مختلف کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال قسمت بندی کرده و مسیرهای راهنما برای مراجعین و حتی کارکنان ایجاد کرد. در ادامه به صورت فهرست وار برخی از خصوصیت های کفپوش اپوکسی بیمارستانی یا آنتی باکتریال را ذکر می کنیم:‌

  • امکان شست و شو و نگهداری ساده و فارغ از آلودگی.
  • امکان خشک شدن سریع در محیط های مرطوب و نم‌دار و عدم امکان رشد قارچ ها و باکتری ها.
  • رنگ بندی مختلف و زیبایی خیره کننده و محیطی چشم نواز بعد از اجرا.
  • عمر طولانی و مقاومت در برابر سایش، ضربه و ترافیک های سنگین .

کفپوش اپوکسی ضد اسید چیست؟

پوشش مقاوم در برابر اسید یا Acid Resistant Coating یکی از انواع کفپوش های اپوکسی و سیستم های پوشش محافظتی است که برای مقاومت در برابر اسیدها و مواد شیمیایی خورنده فرموله شده است. محیط های صنعتی و تولیدی که محیط مناسبی برای ریخته شدن، ترشح، پاشش یا نشت مواد شیمیایی و اسیدی هستند گزینه های مناسبی برای به کار گرفتن این پوشش ایده آل است. در ساخت کفپوش اپوکسی ضد اسید رزین ها و افزودنی های ویژه ای اضافه شده است که این محصول را به عنوان یک سیستم پوششی ایده آل برای مقاومت در برابر قلیاها، اسیدها و اغلب مواد شیمیایی معرف می کند. مواد اولیه به کار رفته در کفپوش اپوکسی ضد اسید عمدتا شامل اپوکسی نووالاک و هاردنر سیکلو آلیفاتیک به همراه افزودنی های دیگری است و علاوه بر محیط های صنعتی اغلب آزمایشگاه ها، انبارهای مواد شیمیایی و کلیه کارگاه ها و تاسیساتی که با این مواد سروکار دارند می توانند با اعمال این پوشش سطوح خود را از نظر چالش مواد شیمیایی گارانتی کنند. 

مقاومت در برابر تنش های مکانیکی، نوسانات دما، ضد لکه بودن و امکان نظافت آسان از دیگر خصوصیت های کفپوش اپوکسی آنتی اسید است. همین طور سرعت نصب بالا، عمر مفید حداقل ده ساله، امکان اجرا در اغلب رنگ ها، امکان اجرا برروی اغلب سطوح با پوشش های سنتی و قدیمی را نیز می توان به موارد فوق اضافه کرد. 

 کفپوش اپوکسی ورزشی 

یکی از رایج ‌ترین کفپوش های اپوکسی که شاید همه مردم آن را مشاهده کرده اند کفپوش مکان های ورزشی است. از زمانی که کفپوش اپوکسی ورزشی جایگزین مدل های سنتی مانند فلز و چوب و بتن و موزاییک و مانند آن شد، مکان های ورزشی به محیط هایی جذاب تر، امن تر و زیباتر تبدیل شد. امکان رنگ بندی های مختلف و زیبا از دیگر ویژگی هایی است که کفپوش اپوکسی ورزشی به این مکان ها به ارمغان آورد. در ادامه ویژگی های کفپوش اپوکسی ورزشی را به صورت فهرست ذکر می کنیم: 

  • افزایش مقاومت کف های بتنی سالن های ورزشی به خاطر عایق بندی بالا و ضد خش بودن کفپوش.
  • امکان تمیزکاری های کلی و لحظه ای هنگام برگزاری رویداد ورزشی و سطح بالای بهداشت سطح. 
  • حجم بسیار کم و عمر بالای بیست سال در شرایط ایده آل.
  • بالاتر رفتن استانداردها فیزیک ورزشی از جمله ضریب و سرعت برگشت توپ در سالن های بازی با توپ.
  • جلوگیری از لیز خوردن با امکان اجرای نوع پوست پرتقالی و جلوگیری از بازگشت نور به چشم ورزشکاران با مهندسی نور و رنگ هنگام اجرا.
  • ایمنی بالا ورزشکاران به خاطر قدرت جذب ضربه، اصطکاک بالا، همواری بیشتر سطح، افزایش قابلیت های گردش و چرخش ورزشکار و قابلیت های فیزیکی بیشمار دیگر.
  • ظرفیت بالای کفپوش اپوکسی ورزشی در خط کشی ها، علامت گذاری ها، ایجاد خطوط و لبه ها و تعامل بیشتر با کفش ورزشکار و سایر امور مشابه .
  • بسته به نوع انتظاراتی که از یک سالن ورزشی خاص می رود می توان کفپوشی از جنس اپوکسی یا پلی یورتان را برای سالن مورد نظر انتخاب کرد.

برای هر نوع مشاوره و اطلاعات تخصصی بیشتر در زمینه پوشش سالن های ورزشی می توانید با کارشناسان شرکت رسپاد تماس بگیرید. 

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک یا ضد جرقه

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک یا ضد جرقه یا Anti-Static Epoxy Flooring یکی از کفپوش های مهم در این صنعت است که برای کنترل آتش سوزی ها و به حداقل رساندن خطرات ناشی از الکتریسیته ساکن به کار می رود. مکان های حساسی مانند انبار مهمات، سالن های کامپیوتر، اتاق های سرور، اتاق های کنترل، اتاق های عمل بیمارستان ها و کلیه مکان های کوچک و بزرگی که به خاطر حساسیت تاسیسات و محتوای انبار شده در آنها خطر آتش سوزی در آن ها بالاست کاندیدهای متعارف برای این کفپوش هستند. یکی از دلایل آتش سوزی در بسیار از این اماکن، جرقه های ناشی از الکتریسیته ساکن است که بر اثر تماس کفش کارکنان با سطح ایجاد می شود. اتاق های کنترل و محل های تردد پمپ بنزین ها نیز یکی از مهم ‌ترین مکان های حساس به الکتریسیته ساکن هستند. 

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی ضد الکتریسیته یکی از کفپوش های محبوب برای بسیاری از کسب‌وکارها در حوزه وسایل الکترونیکی، مواد قابل اشتعال یا هر چیز دیگری است که ممکن است مستعد جرقه باشد. کفپوش اپوکسی ضد الکتریسیته دارای عناصر رسانا در مخلوط است و می تواند هر بار استاتیکی را که کارگران ممکن است داشته باشند، در حین حرکت در اطراف زمین، جذب کند. ذرات رسانای الکتریکی در مخلوط اپوکسی و گاهی اوقات، لوله‌ها یا نوارهای مسی که به همراه کفپوش نصب می‌شوند باعث می شوند بار الکتریکی از طریق کف عبور کند و از طریق آن تخلیه شود. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک انواع مختلفی دارد اما به طور کلی این کفپوش می تواند خطرات آتش سوزی ناشی از جرقه را برای مثال در هنگام کار با مواد شیمیایی فرار کاهش دهد.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

کفپوش اپوکسی تزئینی یا دکوراتیو Decorative epoxy flooring که در ایران گاهی از آن با عنوان کفپوش اپوکسی طرح فرش نیز یاد می شود، از جمله کفپوش‌های پر طرفداری است که میتواند زیبایی های منحصر به فردی را در محیط های مختلف اعم از منازل، هتل ها و محیط های فرهنگی و تفریحی و مانند آن ایجاد کند. یک سیستم کفپوش سفارشی سرشار از زیبایی می تواند معیارهای زیبایی شناسی منحصر به فردی را به منصه ظهور برساند.

کفپوش اپوکسی

 همان طور که گفته شد در ایران طرح فرش یکی از کفپوش های پرطرفدار است که می تواند راهروهای هتل ها و منازل و دفاتر را جلوه خلاقانه ای مشابه فرش ایرانی بدهد. فرودگاه ها، ویلاها، لابی های مختلف، موزه ها و مکان های خاص می توانند گزینه مناسبی برای کفپوش اپوکسی دکوراتیو باشند. 

همچنین کفپوش اپوکسی با طرح های مختلف سه بعدی و نقش و نگارهای خاص را نیز باید در دست کفپوش های اپوکسی تزئینی دسته بندی کرد. 

قیمت کفپوش اپوکسی؟

قیمت کفپوش اپوکسی یکی از رایج ‌ترین سوالاتی است که مشتریان و کاربران در جستجوهای اینترنتی یا در تماس با شرکت های مجری کفپوش دارند. اما واقعیت این است که قیمت کفپوش اپوکسی به متغیرهای بسیاری وابسته است و دقیقا نمی توان بدون ارزیابی کل پروژه و بررسی جزئیات کامل آن، قیمت قطعی کفپوش اپوکسی را مشخص کرد. 

عوامل متعددی در تعیین قیمت کفپوش اپوکسی تاثیر دارند که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:‌

  • درجه کیفی محصول انتخابی .
  • میزان مصرف متریال که ناشی از ضخامت انتخابی برای کفپوش است و این هم بسته به مقتضیات سطح است.
  • کیفیت بستر بتنی اعم از مقدار آلودگی، تازه یا قدیمی بودن، میزان صاف بودن سطح و عوامل دیگر.
  • شرایط محیطی سطح و بهره برداری هایی که قرار است از آن صورت گیرد. 
  • مساحت کار و ملاحظات فنی که هر پروژه ویژه خود دارد. 
  • انتظاراتی که از کفپوش اپوکسی از سوی کارفرما وجود دارد اعم از مقاومت مکانیکی، مقاومت شیمیایی، مقاومت استاتیکی، و به طور کلی نوع بهره برداری از که سطح صورت خواهد گرفت.
  • و…

کفپوش اپوکسی خود تراز شونده چیست؟‌

در نحوه اجرای کفپوش معمولا دو روش اصلی وجود دارد. روش اول کفپوش های اپوکسی خود تراز شونده هستند و دسته دوم کفپوش های اپوکسی غلتکی. تفاوت این دو در نحوه اجرا و ابزارهایی است که برای اعمال آن ها به کار می رود. برای تفصیل بیشتر در این باره می توانید این مقاله  را مطالعه کنید. 

کفپوش اپوکسی پارکینگ

در حقیقت کفپوش اپوکسی پارکینگ یکی از انواع کفپوش های تولیدی نیست. بلکه به خاطر محبوبیتی که کفپوش ها اعم از اپوکسی یا پلی یورتان در پوشش دهی مناسب پارکینگ ها دارند، این گزینه یکی از سرچ های محبوب گوگل و سوالات مشتریان است. پارکینگ ها در ساختمان های بزرگ و کوچک یکی از مهم ‌ترین مکان هایی است که در تامین رفاه و تسهیل تردد ساکنان اهمیت بسیاری دارند. تردد زیاد اتومبیل ها باعث شده است که کفپوش های اپوکسی به خاطر ظرفیت هایی که از نظر زیبایی و رنگ بندی و مقاومت دارند، در سال های گذشته یکی از گزینه های محبوب معماران باشند.

در سال های گذشته، کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان از نظر ظاهر و زیبایی بصری پارکینگ های منازل و مراکز خرید و اماکن عمومی را به محیطی زیبا و دلچسب بدل کرده اند. ضمن این که کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی یورتان که بسته به وضعیت پارکینگ ممکن است برای پوشش استفاده شود، از نظر تقسیم بندی و مشخص کردن مکان پارک خودروها و خطوط راهنما بسیار مناسب هستند. 

 برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله تفصیلی ما در این باره را را مطالعه کنید. 

کفپوش اپوکسی برای منزل

اگرچه با رواج پیدا کردن کفپوش های رزینی، این محصولات بیشتر در محیط های صنعتی، اداری و عمومی مصرف پیدا کردند، اما سالهاست که منازل شخصی نیز یکی از مشتریان کفپوش های مختلف رزینی هستند.

کفپوش های اپوکسی می توانند در منازل علاوه بر ترکیب رنگی زیبا و ایجاد محیط هایی سالم و بهداشتی از نظر به کار بردن طرح های دکوراتیو نیز بسیار کاربردی باشند. بخش های مختلف منازل از جمله پارکینگ ها، سالن های پذیرایی سرویس های بهداشتی و حمام ها به وسیله کفپوش های اپوکسی طرح دار، دکوراتیو، سه بعدی و مانند آن به مراتب محیط های زیباتری خواهند بود. نکته جالب این است که می توان کفپوش های اپوکسی را روی سیمان، موزاییک، کاشی ها و فلزها اعمال کرد. 

کفپوش اپوکسی صنعتی

4020527

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
Call Now Button