کفپوش اپوکسی نصب و اجرای حرفه ای 

 

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی نصب و اجرای حرفه ای 

کفپوش اپوکسی: محصولی که به نصب و اجرای حرفه ای نیاز دارد. این محصول انواع مختلفی دارد. محصولات پلیمری و انواع کفپوش های رزینی که از دو بخش جداگانه شامل رزین و هاردنر تشکیل می شوند، شامل طیف گسترده ای از محصولات هستند که در بازارهای داخلی و جهانی عرضه می شوند.

در یک قرن اخیر که از اختراع و توسعه سیستم های پوششی پلیمری میگذرد، این صنعت با توسعه شتابان پیش رفته است. به این خاطر این صنعت – بازار با ارزش ده ها میلیارد دلاری خود به طور پیوسته در حال توسعه بوده و به یکی از بزرگترین صنایع شیمیایی صنعت ساختمان و تقریبا همه صنایع مختلف در جهان تبدیل شده است.

شرکت های بزرگ و کوچک زیادی هستند که در قاره های مختلف دنیا در زمینه تحقیقات، توسعه محصول، تولید، فرمولاسیون، توزیع و اجرای انواع کفپوش اپوکسی و کفپوش های مبتنی بر رزین فعالیت می کنند.

در کنار توسعه فعالیت ابرشرکت های بین المللی صنعت اپوکسی (Epoxy) سیستم های نظارتی و کنترلی نیز توسعه قابل ملاحظه ای داشته اند. انواع گواهینامه های مدیریت، کنترل کیفیت، کنترل بهداشتی و سیستم های بهینه سازی و فراوری در حال انجام وظایف خود برای کنترل های جهانی بر صنعت کفپوش اپوکسی و محصولات پلیمری هستند.

کفپوش اپوکسی چیست و چه می کند؟‌

کفپوش اپوکسی بر پایه رزین قرار دارد. رزین ها انواع مختلفی دارند و آنچه که متریال اولیه تشکیل دهنده کفپوش اپوکسی و سایر کفپوش های پلیمری است، ماده ای به نام رزین است.

اهمیت رزین در خاصیت گرانروی یا ویسکوزیته (Viscosity) و سیالیت آن است. این خاصیت باعث می شود که شاخصه اصلی کفپوش های پایه رزین به دست آید. رزین ها resins گروهی از ترکیبات آلی هستند که هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی وجود دارند.

خاصیت عمده دیگر این ماده این است که می تواند با حلال ها به سادگی ترکیب شده و ماده جدیدی را تشکیل دهد. به این خاطر کفپوش اپوکسی تا زمانی که بر روی سطح قرار نگیرد به راحتی قابل نگهداری است و حمل و نگهداری ساده ای دارد. اپوکسی برخلاف متریال های کفپوش سنتی همچون انواع سنگ و چوب فرایند جابه جایی، انتقال، برش، سرهم بندی و نگهداری خاصی ندارد و اجرا و نصب ساده ای دارد.

کفپوش اپوکسی نصب و اجرای حرفه ای

برای نصب حرفه ای کفپوش اپوکسی کافی است بعد از مرحله آماده سازی کف، دو ظرف جداگانه را که حاوی هاردنر و رزین است در هم میکس کرده و با ایجاد یک ماده جدید آن را بر روی سطح سرازیر کنیم. بعد از قرار گرفتن ماده جدید روی سطح تحولات شیمیایی ناشی از تماس این دو ماده به سرعت رخ می دهد. مدت زمانی طول می کشد که ماده جدید رطوبت خود را از دست داده و به یک جسم مسطح با چگالی بسیار بالا تبدیل شود. به این دوره کوتاه مرحله پخت اپوکسی می گویند.

تنها شباهت نصب کفپوش اپوکسی و سایر پوشش های پلیمری با کفپوش های سنتی در این است که همگی نیازمند آماده سازی سطح هستند. این فرایندی است که در هر سازه و در هر سطحی ضرورت دارد و بنابر این تفاوتی ندارد که مهندسین تصمیم بگیرند سطح نهایی را با کفپوش اپوکسی به اتمام برسانند یا سایر کفپوش های سنتی را به کار گیرند. در هر صورت زمینه سازی برای اعمال متریال نهایی اهمیت شایان توجهی در حرفه مهندسی سازه دارد.

اما پس از این مرحله، مسئله کاملا تفاوت دارد. کفپوش اپوکسی و سیستم های پوششی رزینی هم از نظر قیمت کاملا بر سایر کفپوش ها برتری دارند و هم از نظر سهولت حمل و نصب و نگهداری مزیت های انحصاری زیادی دارند.

در زمینه های دیگری مانند طول عمر و روند محافظت در هنگام بهره برداری و نظافت و احیای مجدد کفپوش، اغلب اوقات کفپوش اپوکسی و سیستم های رزینی برتری خاصی دارند که استفاده از این ماده مدرن را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه می کند. سهولت کار با اپوکسی باعث شده است در یکی دو دهه اخیر مهندسان و متخصصین برای تکمیل سازه های خود تمایل بی شائبه ای به استفاده از سیستم های پوشش دهی مبتنی بر پلیمر (Polymer ) داشته باشند.

کفپوش اپوکسی نصب و اجرای حرفه ای
                                                                                                                                                                                                                       رنگ بندی دلخواه و جذاب با کفپوش اپوکسی

طرح و رنگ بندی کفپوش اپوکسی

در زمینه طرح و رنگ، جلوه و جلال و شکوه ایجاد شده در سطح نیز کفپوش اپوکسی کاملا بر دیگر رقبای سنتی خود برتری دارد.

کفپوش اپوکسی در طرح و رنگ های متنوعی تولید می شود و بسته به نیازمندی های مصرف کننده و بسته به این که سطح مورد نظر دارای چه خصوصیت های انحصاری است، می تواند انعطاف پذیری و مشتری مداری کاملا متفاوتی را به خود اختصاص دهد. تنوع انحصاری رنگ در اپوکسی آن را برای استفاده از اغلب محیط ها شایسته تر نشان می دهد. در محیط های مسکونی، سیستم های پوششی پلیمری می توانند نتایج درخشانی را از نظر ایجاد فضاهای اختصاصی داشته باشند.

در محیط های اداری، بیمارستانی و شرکت های بخش خصوصی و دولتی این خاصیت می تواند در تنوع بخشی به بخش های مختلف ساختمان کمک شایان توجهی بکند. برای مثال در محیط های درمانی و بیمارستانی معمولا به وسیله کفپوش اپوکسی خطوط راهنمای طبقات را طراحی می کنند که مراجعین با دنبال کردن این خطوط به راحتی به بخش های مورد نظر خود راهنمایی می شوند.

برای مطالعه بیشتر درباره خاصیت رنگ بندی کفپوش اپوکسی مقاله مستقل سایت رسپاد در زمینه کفپوش های بیمارستانی را مطالعه کنید.

رزین پایه اصلی کفپوش های پلیمری

همان طور که گفته شده خاصیت اصلی رزین ویسکوزیته یا گرانروی منحصر به فرد آن است. صنایع عظیم ساخت و تولید انواع پلیمرهای پوششی از این خاصیت رزین ها بهره برداری می کنند.

رزین های طبیعی از برخی از گیاهان و درختان به دست می آیند و به طور کلی از عناصر طبیعت منشعب می شوند. در فرهنگ های لغت، رزین ها را با کلمه صمغ نیز نام می برند که نام دیگر این ماده همان کتیراست که در برخی از صنایع و حتی به صورت ماده مصرفی کاربرد دارد و در صنعت گیاهان دارویی می توان رد پایی از این ماده را دنبال کرد.

اما صرف نظر از آن دسته از رزین های طبیعی که منشاء طبیعی دارند، صنعت عظیم پوشش های پلیمری و محصولات گوناگونی که بر پایه رزین ساخته می شوند، به طیف رزین های مصنوعی وابسته هستند. دلیل این وابستگی بیش از هر چیز این است که رزین های مشتق از گیاهان و درختان از نظر تناژ و فراوانی دارای محدودیت هستند. به این خاطر صنعت رزین های مصنوعی حرف اول را در تامین ماده اولیه صنایع ساخت کفپوش های پلیمری می زنند.

پس پایه اول کفپوش اپوکسی و سایر کفپوش های پلیمری رزین است. پایه دوم را ماده دیگری به نام سخت کننده یا هاردنر تشکیل می دهد. به این خاطر به کفپوش های پلیمری «کفپوش های دو جزئی» هم گفته می شود.

نمونه بارز این نوع محصولات دو جزئی که در زندگی متعارف مردم مصرف زیادی دارد، چسب های دوقلو هستند.

اجزای کفپوش پلیمری

تمام فرمولاسیون های تخصصی که در طول تولید متریال های اولیه و محصولات مقدماتی صورت می گیرد در نهایت با تولید و عرضه یک محصول چند جزئی شکل نهایی و آماده مصرف را به خود می گیرد. این چند جزء عبارتند از:

  • الف: رزین که پایه اصلی اپوکسی است
  • ب: سخت کننده یا هاردنر
  • پ: مواد حلال و افزودنی های دیگر که در صورت ضرورت از آن ها استفاده می شود.

به این ترتیب، یک مکمل نهایی با ترکیب این دو بخش، بعد از مدت کوتاهی حاصل می شود و محصولی که به شکل مایع بود، به سرعت خشک شده و یک سطح سخت و مقاوم را تشکیل می دهد.

بنابراین مشاهده می کنیم که مصرف نهایی محصولات اپوکسی شامل این فرایند های ساده اما مهم است:‌

  • تولید و بسته بندی جزء اول محصول به نام رزین
  • تولید و بسته بندی جزء دو محصول به نام Hardener یا سفت کننده.
  • ترکیب این دو بخش در محل نصب و قبل از اعمال که به آن فرایند Resin and hardener mixing گفته می شود.
  • فرایند ریختن یا مالیدن محصول مرکب روی سطح و کنترل ها و عملیات طی نصب که به آن installing epoxy گفته می شود.

این چهار مرحله ساده، تمام فرایندی است که یک کفپوش رزینی از ابتدای تولید تا مصرف و نصب نهایی طی می کند. طبیعی است که در خصوص کفپوش های رزینی تمام مراحل مختلفی مانند اندازه گیری، برش، افزودن ملات، بند کشی، تمیزکاری بعدی و مواردی از این دست حذف می شوند.

این سادگی و سهولت باعث شده است که کفپوش های رزینی به یکی از محبوب ‌ترین متریال های پوششی در یک دهه گذشته تبدیل شود. سادگی، سهولت، زیبایی، مقاومت، پایداری، نفوذ ناپذیری، عایق بندی، هزینه کمتر، سرعت بالا و … فقط بخش هایی از مزایای کفپوش اپوکسی و پوشش های پلیمری بر سایر رقبای سنتی آنهاست.

دلیل اصلی این رقابت بالا این است که همچنان که اشاره شد کفپوش های حاصل شده از انواع مختلف رزین اپوکسی، قبل از ترکیب و اجرا حالت مایع داشته و فقط هنگامی به حالت سخت و جامد در می آیند که با جفت خود یعنی هاردنر ممزوج گردد.

پس از آمیزش رزین و سخت کننده، بلافاصله فعل و انفعالات شیمیایی سریعی انجام می شود که کفپوشی بسیار محکم، شفاف، غیر قابل نفوذ و مقاوم در برابر انواع عوامل محیطی، شیمیایی و مکانیکی به وجود می آید.

در مرحله فرآوری شیمیایی این مواد معمولا فرمولاسیون های مختلفی اعمال می شود که نتیجه آن تولید گروه های محصولی متنوعی است که امروز در بازار اپوکسی ایران و جهان شاهد آنها هستیم.

کفپوش اپوکسی نصب و اجرای حرفه ای
                                                                                                                                                                                                         کفپوش اپوکسی نیازمند نصب و اجرای حرفه ای است

همه فن حریفی به نام کفپوش اپوکسی 

مقدمه بالا فقط بخشی از مزیت های کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی اورتان و سایر محصولات پوشش دهنده سطح مبتنی بر رزین است.

وقتی از کفپوش های سنتی مانند سنگ و سرامیک و امثال آن سخن به میان می آید، انتظاراتی که مصرف کننده یا مهندس سازه از آن دارد، کاملا محدود است. در نهایت ما یک سطح سنگی در اختیار داریم که در همه مکان ها به یک شکل مشخص و غیر قابل انعطاف عمل می کند.

اما کفپوش های رزینی این طور نیستند. بسته به این که محیط مورد نظر و سطح قابل بهره برداری قرار است تحت چه شرایطی فعالیت کند، بازار کفپوش های اپوکسی و سیستم های پایه رزین مملو از محصولاتی است که بسته به خواست و توقع کارفرما و مهندس اجرا کننده، فرموله شده و تنوع بالایی دارند.

ضمن این که بسته به نوع خواسته مجری و محیط کاربری محصول می توان از این محصول با ضخامت های مختلفی استفاده کرد. ضخامت کفپوش اپوکسی از چند میلی متر شروع می شود و گاهی می تواند تا چندین سانتی متر هم ضخیم باشد تا برای تردد دستگاه های سنگین مقاومت داشته باشد.

میزان این ضخامت و سایر فاکتورهای اعمال و شرایط اختصاصی هر پروژه را کارشناسان فنی و تیم های تخصصی تعیین می کنند.

برای مشاوره درباره کیفیت و چند و چون پروژه خود می توانید با کارشناسان شرکت رسپاد در تماس باشید.

دسته بندی کفپوش اپوکسی از نظر مکان مصرف

همچنان که به کوتاهی اشاره شد کفپوش های پلیمری توانسته اند در همه صنایع و بخش های زندگی و اقتصادی مردم حضور داشته باشند. برای این حضور فراگیر، صنعت تولید کفپوش های پلیمری طیف گسترده ای محصولات را تدارک دیده است. در ادامه به مشهورترین کاربردهای مکانی و کاربردی کفپوش های مختلف اشاره می کنیم:‌

کفپوش اپوکسی برای منزل

محیط های مسکونی و منازل با بخش های مختلف آن، یکی از مشتریان جدید و رو به گسترش کفپوش های رزینی هستند. سطوح مختلف در اماکن مسکونی، ویلاها، آپارتمان ها و امثال آن توانسته اند از قابلیت های خاص کفپوش های پلیمری بهره مند شوند. بخصوص که رنگ بندی و تنوع شکلی کفپوش های رزینی این بازار را مستعد گسترش کرده است. قابلیت حضور کفپوش های رنگ بندی شده در صنعت طراحی داخلی و حتی هنرهای مختلف به خاطر انعطاف پذیری، رنگ بندی و سهولت اجراست.

کفپوش های پلیمری می توانند نقاط مختلف خانه مانند سالن پذیرایی، حمام، سرویس بهداشتی، استخر، بالکن، مبادی عبور و تردد، پارکینگ، گاراژ، انبار و محیط های بیرونی را به خوبی پوشش دهند.

برای اطلاع درباره کفپوش اپوکسی برای فضاهای بیرونی می توانید مقاله اختصاصی شرکت رسپاد را در خصوص اپوکسی فضاهای بیرونی مطالعه کنید.

کفپوش اپوکسی برای منزل
                     ‌                                                                                                                                                             فضاهای مسکونی هم استقبال زیادی از سیستم های رزینی داشته اند

کفپوش اپوکسی برای اماکن اقامتی و تفریحی

از دیگر مشتریان جدید و پر تعداد کفپوش اپوکسی می توان به صنعت گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد. مکان های اقامتی، مسافرخانه ها، هتل ها، رستوران ها و اماکن تفریحی توانسته اند در یکی دو دهه گذشته با استفاده از پتانسیل های کفپوش اپوکسی رنگ و جلای زیادی به محیط های خود بدهند. دلایل استقبال صاحبان مکان های اقامتی از کفپوش اپوکسی در پوشش دهی سطوح بیشتر به خاطر دو ظرفیت بالقوه ای است که کفپوش های پلیمری دارند. این دو خاصیت شامل زیبایی و دوام است.

اماکن اقامتی به خاطر تردد زیاد مسافران و افراد مختلف مستعد ساییدگی سطوح و از بین رفتن جلوه و نمای عمومی هستند. کفپوش های اپوکسی به خاطر مقاومت زیادی که در مقابل تردد و به اصطلاح عامیانه «پا خوردن» سطوح دارند، گزینه ایده آلی برای این گونه مکان هاست.

نکته دوم موضوع زیبایی و تنوع است. کفپوش های اپوکسی می توانند ایده های مختلفی را از نظر طراحی رنگی مکان های عمومی و جلا بخشیدن به محیط های اقامتی و مسافرتی به مرحله اجرا بگذارند. مواجهه اولیه یک مسافر و گردشگر با یک بنا یا سازه رنگارنگ که با رنگ بندی های شاد و جذاب جلوه خاصی پیدا کرده است می تواند عامل جذب مشتری باشد. ضمن این که قاعده های دیگری مانند سرعت عمل در اجرا و مقرون به صرفه بودن نیز می تواند از عناصر ایجاد جذابیت برای صاحبان کسب و کارهای مختلف در صنعت گردشگری باشد.

کفپوش اپوکسی برای فضاهای صنعتی و تولیدی

از دیگر بخش هایی که اخیرا گرایش فوق العاده ای به سیستم های پوششی رزینی داشته اند صاحبان صنایع و مالکان کارخانه ها و کارگاه های تولیدی بوده اند.

اماکن صنعتی از جمله مکان هایی هستند که دارای بخش های متنوعی هستند که هر کدام به فراخور بهره برداری های خاص خود نیازمند پوشش دهی سطوح با متریال انحصاری هستند. برای مثال سالن های خطوط تولید، نیازمند سطح با مقاومت مکانیکی و فیزیکی بالا هستند. سالن های انبار نیازمند سطحی هستند که در برابر عبور و مرور انواع لیفتراک و وسایل نقلیه موتور مقاومت داشته باشند.

برای سالن های آزمایشگاهی و محیط های تست و اتاق های کامپیوتر و مانند آن اولویت های دیگری وجود دارد که از آن جمله می تواند به آنتی استاتیک بودن سطح و یا ضد اشتعال بودن محیط و سطح اشاره کرد.

کفپوش های پلیمری با پتانسیل های متعدد و متفاوتی که دارند توانسته اند نیازهای کارفرمایان سخت گیر در عرصه تولید و صنعت را برآورده کنند. به این خاطر روز به روز استفاده از این سیستم پوشش دهی در صنایع سبک و سنگین افزایش داشته است.

شرکت رسپاد با توانایی فنی و تخصصی بالای خود توانسته است خدمات متنوعی در این عرصه به صاحبان صنایع ارائه کند.

از جمله می توانید خبر مربوط به پوشش دهی سالن مونتاژ تولید شرکت ایران خودرو توسط شرکت رسپاد را در این جا بخوانید.

پوشش های رزینی در خدمت صنایع سنگین

کفپوش اپوکسی برای مراکز خرید و اماکن تجاری

یکی دیگر از مشتریان پروپاقرص انواع کفپوش اپوکسی از جمله کفپوش پلی اورتان و محصولات مشابه مراکز خرید، مال ها، سوپرمارکت های بزرگ، محیط های تجاری و تفریحی هستند.

در این مراکز چند فاکتور مهم که از جمله قابلیت های انواع کفپوش اپوکسی هم به شمار می روند، اهمیت اولیه دارند. همان طور که در مراکز گردشگری هم اشاره شد، از نظر صاحبان مراکز خرید، ظاهر و جذابیت بصری اهمیت زیادی دارد. همچنین مقاومت سطوح در مواجهه با تردد زیاد مشتریان و خریداران نیز نکته قابل تاملی است. از این رو کفپوش های رزینی توانسته اند توجه صاحبان کسب و کارهای بزرگ تجاری مانند فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت های زنجیره ای فروشگاه های کوچک و بزرگ را جلب کنند.

شرکت های تخصصی تولید و اجرای انواع کفپوش اپوکسی مانند رسپاد می توانند با ترکیبی از مقاومت فیزیکی و زیبایی ظاهر در طرح ها و رنگ های مختلف، محیط های تجاری و مراکز خرید را به مکانی بسیار متفاوت تبدیل کنند.

شرکت رسپاد با توجه به پتانسیل های فنی و دستاوردها توسعه ای خود در خصوص تولید انواع کفپوش های رزینی توانسته است خدمات گسترده ای را به این بخش اقتصادی کشور عرضه کند. تولید، نصب، اجرا و عرضه خدمات وابسته به طیفی از این مراکز تجاری در کارنامه شرکت رسپاد دیده می شود. برای مثال می توان پروژه اجرای کفپوش اپوکسی و پلی اورتان در پارکینگ زیر دریاچه مرکز خرید ایران مال اشاره کرد.

برای اطلاع از برخی از پروژه های شرکت رسپاد در زمینه کفپوش اپوکسی و کفپوش پلی اورتان می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

اجرای کفپوش اپوکسی انبارهای بزرگ

تا پیش از این که صنایع پلیمری کفپوش های اختصاصی انبارداری را عرضه کنند معمولا سطوح انبارهای بزرگ از بتن سخت تشکیل می شد. خاصیت بتن صرفا در مقاومت مکانیکی آن تعریف می شد که این هم جای سوال دارد. چرا که بتن در برابر برخی از انواع فرسایش ها مقاوم نیست.

با این حال محصولات اپوکسی توانستند در سالهای گذشته صنعت انبارداری را متحول کنند. انبارهای بزرگ دپوی کالا که معمولا بخشی از صنایع یا گاهی اوقات کسب و کار مستقلی هستند اصولات در پوشش دهی سطوح خود با مشکل مواجه بوده اند. این سطوح باید چند فاکتورها به طور همزمان داشته باشند که عبارت هستند از:

  • مقاومت مکانیکی در چالش با عبور لیفتراک ها و کشنده های مختلف
  • زیبایی بصری و ایجاد محیطی مناسب برای کارکنان
  • داشتن سطحی بدون منافذ و خلل و فرج برای نظافت آسان
  • مقاوم شیمیایی در مقابل ریزش مواد و مایعات مختلف

اگر فرض با بر پوشش سنتی بتن بگذاریم، صرفا عنصر مقاومت مکانیکی از نوع خاص را می تواند لحاظ کرد. اما کفپوش های سخت و مقاوم اپوکسی توانستند تمام این نیازها را برآورده کرده و رونق خاصی به اماکن مختلف در صنعت انبارداری و دپوی کالا بدهند. توجه داشته باشیم که برخی از انبارها شامل فرایند تفکیک و چیدمان و بخش بندی خاصی هستند.

برای مثال انبارهای شرکت های فروشگاهی اینترنتی شامل فرایند های دقیق و پیچیده ای است که معمولا عملیات نگهداری، تفکیک و توزیع بخشی از آن است. استفاده از محصولات مدرن پوششی پلیمری می تواند تمام نیازهای این گونه انبارهای مدرن را برآورده کند.

کفپوش اپوکسی محیط های درمانی و بهداشتی

یکی دیگر از گزینه های جدی برای استفاده از انواع کفپوش های رنگارنگ اپوکسی با پتانسیل های اختصاصی محیط های بهداشتی، مراقبتی، درمان و دارو است.

کفپوش های پلیمری برای این مراکز خاص نیز پتانسیل های اختصاصی ارزشمندی دارند. مهم ‌ترین پدیده در پوشش دهی سطوح عمومی در محیط های مربوط به بهداشت و درمان، عامل ایزولاسیون و مقابله با آلاینده های بیولوژیکی است. سطوح بیمارستان ها و مراکز درمانی مستعد جذب، انباشت و شیوع انواع آلاینده های میکروبی، ویروسی، قارچی و مانند آن است.

به این خاطر صنعت کفپوش های پلیمری با ابداع و عرضه کفپوش اپوکسی آنتی باکتریال (Antibacterial flooring) توانسته است سهم زیادی در مقابله با باکتری ها و آلاینده های بیولوژیکی در محیط بیمارستان ها داشته باشد.

در این مقاله علاوه بر خاصیت ضد میکروبی کفپوش به سایر مزایایی که این محصول برای محیط های درمانی به ارمغان آورده است اشاره کرده ایم.

کفپوش اپوکسی سالن های آرایشی و بهداشتی

مراکز زیبایی، بهداشتی اعم از مردانه و زنانه نیز وضعیتی شبیه محیط های درمانی دارند. مسئله سلامت مراجعین و محافظت آنها از آلودگی های بهداشتی یکی از اصلی ‌ترین دغدغه های مدیران مراکز زیبایی و آرایشی و بهداشتی است. سطوح کف و دیوارهای این سالن ها مستعد تجمع انواع آلودگی ها و عناصر غیر بهداشتی هستند. به این خاطر موضوع پوشش دهی کف در این فضاهای عمومی از نظر نهادهای نظارتی وزارت بهداشت و مدیران متولی این امور اهمیت زیادی دارد. صنعت سیستم های پوشش دهی رزینی توانسته است به این بخش نیز کمک شایان توجهی داشته باشد.

داشتن یک کف یا سطح بدون درز و خراش باعث می شود با یک شست و شوی ساده در پایان روز آلودگی های ناشی از یک روز کاری به سادگی از بین برود. ضمن این که در سالن های آرایشی به خاطر استفاده از انواع مواد شیمیایی و آرایشی مانند رنگ مو، لاک ناخن و انواع خمیرها و مایعات آلودگی مقاوم در برابر شست و شو را در این مکان ها شاهد باشیم. کفپوش های رزینی به خاطر ارائه حداکثر شفافیت و صیقل بودن سطح امکان زدودن هر نوع مواد مشابه را به یک دستمال خیس فراهم می کند. در صورتی که کفپوش های سنتی در این مکان ها امکان جذب آلودگی و نگهداری آن برای همیشه را با خود دارند.

کفپوش رزینی مناسب سالن های ورزشی

باشگاه های ورزشی، سالن های بدنسازی، مراکز تمرینی و بازی های مختلف که بخش عمده ای از آن ها در فضاهای سربسته صورت می گیرد. از جمله حساس ‌ترین فضاهای سرپوشیده هستند. نحوه پوشش دهی سالن ها و محیط های ورزشی به این جهت که با سلامت ورزشکار و مسئله رکوردگیری و حفظ تعادل ورزشکاران در ارتباط مستقیم قرار دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام اعمال یک کفپوش ویژه سالن ورزشی چند عامل باید در کنار هم مورد نظر قرار داشته باشند.

مسئله اول: کشسانی سطح سالن ورزشی

مسئله اول الاستیته بودن و حالت ارتجاعی سطح است که هنگام برخورد ورزشکار با سطح از آسیب بدنی به وی جلوگیری شود. الاسیته (Elasticity) یا خاصیت کشسانی سطح همان ویژگی خاصی است که برگشت پذیری سطح را تضمین می کند تا به این وسیله جذب بخش عمده ای از نیروی برخورد با زمین بر عهده پوشش سطح باشد و بدن ورزشکار حداقل این ضربه را تحمل کند. به این خاطر در کفپوش های ویژه سالن های ورزشی از اپوکسی انعطاف پذیر استفاده می شود.

اپوکسی برای باشگاه های ورزشی
                                                                                                                                                                                         ورزشگاه با نسل تازه پوشش های رزینی، امن، کارآمد و زیبا شدند

مسئله دوم: ضد لغزش بودن سطح سالن ورزشی

فاکتورها دیگر حائز اهمیت در پوشش دادن سطوح مراکز ورزشی موضوع لغزش پای ورزشکاران هنگام تماس با سطح زمین است. به این خاطر باید از پتانسیل ضد لغزش بودن کفپوش در هنگام پوشش دهی نهایی بیشترین استفاده را کرد.

خاصیت ضد لغزش بودن کفپوش می تواند اهمیت فوق العاده ای داشته باشد. به عبارت بهتر خاصیت ضد لغزش بودن کفپوش در سالن های ورزشی نقش اول را ایفا می کند. صنعت اپوکسی با عرضه محصول اپوکسی ضد لغزش یا anti slip epoxy resin floor این مسئله حاد را از میان برداشته است.

همان طور که گفته شد در هر سطح و محیطی یکی دو فاکتور در مقایسه با پتانسیل های متعدد کفپوش اپوکسی اهمیت بیشتری پیدا می کند. مثلا در سطوح سالن های ورزشی این دو فاکتور در اولویت هستند و در سطوح بیمارستانی خاصیت آنتی باکتریال و در اتاق های سرور خاصیت آنتی استاتیک بودن و …

بنابراین خاصیت های دیگر همچنان در جای خود باقی هستند. برای مثال طبیعی است که در سالن های ورزشی هم موضوع رنگ بندی و زیبایی ظاهری در جای خود اهمیت دارد اما ممکن است در صدر فهرست اولویت ها نباشد.

کفپوش اپوکسی برای فرودگاه ها

یکی از کاندیداهای اصلی برای استفاده از کفپوش اپوکسی مراکز فرودگاهی در سراسر جهان است. فرودگاه ها در واقع در گروه مراکز گردشگری نیز قابل دسته بندی هستند. به این خاطر همان خاصیت هایی را که برای مراکز گردشگری بر شمردیم می تواند در باره فرودگاه ها هم مصداق داشته باشد.

با این حال فرودگاه ها نیز حائز شرایط استثنائی خود هستند. مقوله زیبایی شناسانه که اولین مواجهه یک مسافر با یک شهر یا کشور به همراه دارد می تواند در پوشش دهی سطوح و دیوارهای فرودگاه نماد عینی داشته باشد.

به دلایل مختلف کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی اورتان می تواند گزینه محبوبی برای محیط های فرودگاه باشد. کفپوش پلی اورتان را به خاطر ذکر کردیم که در فضاهای خارجی مراکز فرودگاهی که با تابش مستقیم نور خورشید همراه است استفاده از کفپوش پلی اورتان ضروری است. چرا که این کفپوش می تواند در مقابل تابش مستقیم آفتاب و اشعه فرابنفش آن دوام داشته باشد. این در حالی است که کفپوش اپوکسی به تنهایی نمی تواند تحمل اشعه UV خورشید را داشته باشد و احتمال مات شدن آن در درازمدت وجود دارد.

برخی از محیط های فرودگاه به طور مستمر در معرض حرکت و سایش چرخ چمدان ها قرار دارد. به این خاطر افزایش مقاومت با محصولات مورد نظر ما اهمیت دارد.

کفپوش اپوکسی
                                                                                                                                                                      مجموعه های فرودگاهی و بخش های مختلف آن با پلیمرها پوشش داده می شوند

کفپوش اپوکسی پارکینگ

امروز پارکینگ های طبقاتی در منازل و برج های مسکونی یا مراکز تجاری و شهری به یکی از مهم ‌ترین نقاط شهری تبدیل شده اند. پوشش دهی سطوح پارکینگ ها معمولا به وسیله بتن صورت می گیرد، اما با توسعه و معرفی کفپوش اپوکسی مناسب پارکینگ استفاده از این محصول شگرف در پارکینگ ها روز افزون شده است. از میان خاصیت های مختلف پوشش های پلیمری، در پارکینگ های طبقاتی یا مسطح یکی دو خاصیت در اولویت قرار دارند.

خاصیت ضد لغزش یا ضد جیغ اپوکسی

محل دور زدن ماشین ها در پارکینگ مستعد لغزش لاستیک ها یا ایجاد صدای جیغ لاستیک هستند. به این دلیل شرکت های مجری و متخصصین نصاب کفپوش های پارکینگ به درجات مختلفی خاصیت پوست پرتقالی یا دانه دانه بودن را به سطح پارکینگ ها می بخشند.

بخش بندی پارکینگ طبقاتی با رنگ اپوکسی

علاوه بر این در پارکینگ های عمومی که کاربران زیادی دارند. رنگ بندی طبقات و محل اختصاصی پارک اتومبیل هر یک از ساکنین و شماره گذاری کردن آنها به وسیله خاصیت رنگ بندی و تلون رنگی اپوکسی اهمیت پیدا می کند. به این خاطر امروز شاهدیم که جایگزین شدن کفپوش پلیمری در پارکینگ ها به جای استفاده از بتن بسیار زیاد شده است. چرا که صنعت اپوکسی خاصیت انحصاری کفپوش پارکینگ را بسیار توسعه داده است. با این توضیح که با عرضه کفپوش پلیمری بافت دارد که متشکل از رزین پلی آمین و پلی آمید است، نوعی کفپوش غلتکی را تولید کرده است که یک سطح دارای بافت های برجسته ایجاد می کند که اصطکاک بیشتر و لغزش کمتر را در پی دارند. این سطح شبیه پوست پرتقال است به به این خاطر اصطلاحا به آن کفپوش پوست پرتقالی هم گفته می شود.

کفپوش اپوکسی بافت دار از رزین پلی آمینو پلی آمید، تشکیل شده است. کفپوش غلطکی یا بافت دار، پس از پایان زیرسازی یک سطح بافت دار روی آن اجرا می شود. این نوع کفپوش به دلیل بافت دار بودن، اصطکاک پایینتر و مقاومت بالاتری دارد که به آن اصطلاحا پوست پرتقالی گفته می شود.

مقاومت بالای کفپوش پلیمری پارکینگ

یکی از اولویت های اصلی هنگام تهیه و نصب کفپوش مناسب پارکینگ مسئله مقاومت سطوح در رمپ ها و طبقات مختلف است. این سطوح باید در برابر تردد بی وقفه اتومبیل ها مقاومت داشته باشند. این مقاومت می تواند ضمانت بقا و دوام قابل توجه کفپوش پارکینگ باشد که از نظر اقتصادی نیز بودجه تعمیرات و مراقبت های عمومی مراکز و ساختمان ها را کاهش می دهد.

برای مطالعه کامل درباره کفپوش اپوکسی پارکینگ می توانید به مقاله اختصاصی شرکت رسپاد در این باره مراجعه کنید.

تقسیم بندی فوق شامل معرفی انواع کاربردهای کفپوش اپوکسی بسته به مکان مورد استفاده بود. این دسته بندی می تواند وسیع تر باشد و موارد فوق به عنوان نمونه و صرفا برای آشنایی مشتریان و مخاطبین وب سایت شرکت رسپاد عرضه شد.

یک دسته بندی دیگری هم معمولا برای معرفی انواع کفپوش اپوکسی ارائه می شود که شامل تقسیم بندی محصولات پلیمری بر اساس خاصیت و پتانسیل های اختصاصی آن هاست. در واقع این دو دوسته بندی با همدیگر همپوشانی دارند. اما به خاطر روشنگری بیشتر به طور اختصاری، به معرفی انواع کفپوش اپوکسی از نظر پتانسیل های اختصاصی هر یک می پردازیم. طبیعی است که شرکت های مجری طرح و کارفرمایان با مشاوره های تخصصی باید بسته به شرایط طرح خود و بسته به اولویت های مورد نظرشان یکی از موارد زیر را به عنوان متریال اصلی خود انتخاب و مصرف کنند. در حقیقت ترکیب دسته بندی بالا با دسته بندی پایین نشان می دهد که یک پروژه مستلزم استفاده از کدام یک از انواع کفپوش های موجود در بازار است.

پارکینگ های طبقاتی با پوشش های پلیمری کارآمد تر شدند
                                                                                                                                                                خط کشی های زیبا، تقسیم بندی و ضد خش و ضد لغزش بودن پوشش های پارکینگ

انواع کفپوش اپوکسی بر اساس فرمولاسیون

همان طور که گفتیم بازار پوشش های پلیمری در بردارنده طیف متنوعی از محصولات هستند که هر کدام بنا به اهداف و مصارف خاصی فرموله شده اند. در واقع تولید هر محصول حاصل کار دو گروه از شرکت هاست.

گروه اول شرکت های تولید کننده رزین اپوکسی

این شرکت ها معمولا محصول نهایی را به بازار نمی فرستند بلکه صرفا به عنوان تامین کنندگان مواد اولیه رزینی برای شرکت هایی محسوب می شوند که در مرحله بعدی کار تولید محصولات را بر عهده دارند.

شرکت های واسط، بعد از خرید رزین های اپوکسی از شرکت های بالادستی رزینی بسته به اهداف تولیدی خود و بسته به نیاز بازار فرمولاسیون های متعددی را روی مواد خام رزینی انجام داده و در ترکیب رزین با مواد مختلف محصولات خاصی را تولید می کنند.

این فرمولاسیون های مختلف که شامل صدها روش عمومی و انحصاری است شامل ترکیب کردن ها و تغییر دادن های مختلف است. شرکت هایی که کار اصلی آنها فرموله کردن و تولید محصول نهایی است چند کار اصلی را در روند تولید انجام می دهند که از جمله شامل این موارد است و شکل نهایی هر محصول را مشخص می کند:‌

  • افزودن برخی از مواد معدنی بی اثر که با عنوان پر کننده ها شناخته می شوند. این مسئله می خواند باعث افزایش یا تغییر خواص پلیمرها در راستای محصول نهایی شود.
  • خاصیت استحکام بخشی یا شدت و حدت انقباض یا انبساط پلیمر در این مرحله تعیین می شود.
  • خاصیت مقاوم در برابر آتش یا آنتی استاتیک کردن ماده در این مرحله به پلیمر اضافه می شود.
  • تالک، کربنات کلسیم، خاک رس، میکا، سیلیس، الیاف شیشه و مواد متعددی دیگر از جمله مواد افزودنی به پلیمر است که شرکت های فرموله گر انجام می دهند.
  • از آنجایی که پلیمر به عنوان ماده اولیه قیمت بالایی دارد برخی از افزودنی ها مانند کربنات کلسیم می تواند قیمت ماده را کاهش داده و آن را مقرون به صرف کند.
  • ماده معدنی اضافه شده می تواند از چند درصد تا پنجاه درصد متغیر باشد.
  • با اضافه کردن مواد انعطاف دهنده خاصیت الاستیکی محصول نهایی بسته به زمینه مصرف (مثلا کفپوش سالن ورزشی) تغییر می کند.
  • با اضافه کردن برخی از مواد خاصیت روانش یا غلیظ و رقیق بودن محصول نهایی تغییر می کند. مثلا در اپوکسی های خود تراز شونده خاصیت روانش اهمیت بالایی دارد.
  • خاصیت های دیگری مانند رنگ بندی، سرعت خشک شدن، چسبندگی، و مانند آن بسته به شکل محصول و نیاز مصرف کننده نهایی در این مرحله تغییر می کند.

در نهایت انواع کفپوش های اپوکسی و سایر محصولات تحت رزین را به دست فروشندگان عمده این بازار می رسانند و آنها نیز با یکی دو واسطه به دست مصرف کننده نهایی می رسانند. در این مرحله شرکت های اجرا کننده سیستم های پوشی با شناختی از محصولات و شرایط پروژه دارند دست به انتخاب زده و به کارفرما و مشتری مشاوره می دهند که در هر پروژه ای باید تحت چه شرایطی و از چه محصولی باید استفاده شود. بنابر این علاوه بر تجربیات اجرایی این شرکت ها، دانش آنها در شناخت ماهیت محصولات و کارکرد آنها بسیار اهمیت دارد.

در ادامه تعدادی از محصولات اپوکسی را که در نتیجه طی روند فرمولاسیون پیش گفته تولید شده اند و در بازار شهرت دارند ذکر می کنیم:‌

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

متریال های آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن به گروهی از مواد گفته می شود که به گونه ای طراحی شده ند که با افزایش خاصیت رسانایی الکتریکی ماده، یا ایجاد مانع، از تجمع بارهای الکتریکی ساکن که در محیط های مختلف وجود دارند، جلوگیری می کنند. مواد آنتی استاتیک در تولید محصولات مختلفی مانند لباس یا در صنایع بسته بندی و مبلمان و محصولات محافظت از قطعات الکترونیکی حساس مورد مصرف قرار می گیرند.

یکی از موارد مصرف مواد آنتی استاتیک کفپوش ها هستند. کفپوش هایی که در مراکز و اتاق های حساس چون مرکز داده و اتاق های سرور محیط های قابل اشتعال چون پمپ بنزین ها و مانند آن نصب می شوند باید خاصیت ضد الکتریسیته ساکن داشته باشند.

به این خاطر با اضافه کردن این مواد به برخی از پلیمر ها مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن محصولات آنتی استاتیک تولید می شود.

برخی از مشهورترین گزینه ها برای استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک شامل موارد زیر هستند. البته این موارد بسیار زیادند اما این ها فقط به عنوان نمونه ذکر می شوند:‌

  • پالایشگاه ها، کارخانه های پتروشیمی و تولید کننده مواد قابل اشتعال
  • انبارهای نگهداری و دپوی مواد منفجره حساس و سایر مواد مشابه
  • ایستگاه های گاز و مراکز مدیریت و انتقال گاز و میعانات گاری
  • اتاق عملیات حساس و مراکز کنترل ویژه
  • انبارهای نگهداری از مواد قابل اشتعال و کلیه مواد که مستعد آتش سوزی هستند
  • اتاق های نگهداری از تجهیزات حساس در بیمارستان ها و مراکز داده
  • اتاق های عمل جراحی و یا مکان های انجام عملیات خطرناک
  • کارخانه ها و خطوط تولید مواد الکترونیکی حساس از جمله قطعات الکترونیکی و کامپیوتری
  • پمپ بنزین ها و مراکز تخلیه و مبادله بنزین و مواد مستعد اشتعال

برای مشورت درباره ضرورت استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک می توانید با مهندسین فنی و کارشناسان شرکت رسپاد در تماس باشید.

                                                                                                                                                                                                    انبارها و محیط های مشابه، مقاومت سطوح و دقت در اجرا

کفپوش اپوکسی ضد اسید یا آنتی اسید

یکی از محصولات پوشش دهی که در صنایع پلیمری برای مصارف خاص تولید شده و با استقبال رو به رو شده است. کفپوش اپوکسی ضد اسید یا Acid Resistant Epoxy Paint است که در سالن ها و سطوحی که مستعد ریختن اسید در سطح هستند حتما باید از این طیف محصولی استفاده شود.

کفپوش اپوکسی آنتی اسید (anti acid epoxy) محصولی برای محافظت سطوح از انواع اسیدها و مواد شیمیایی است که در نهایت موجب بقای بیشتر کفپوش و صرفه اقتصادی است چرا که در محیط های مستعد ریزش اسید استفاده از سایر کفپوش ها باعث می شود با تخریب سریع پوشش سطح نیاز به تجدید یا مردمت آن از نظر اقتصادی هزینه های مضاعفی را به مالک مجموعه تحمیل کند.

این یک محصول تخصصی است که برای صنایع و محیط هایی که در خطر تماس با اسید ها قرار دارند تولید شده است.

برخی از گزینه های استفاده از این محصول عبارتند از:

  • کارخانه های تولید مواد شیمیایی
  • آزمایشگاه های صنعتی و پزشکی
  • تاسیسات فراوری مواد غذایی
  • انبارهای دپو و نگهداری مواد شیمیایی
  • کارگاه های تعمیراتی که با مواد اسیدی سروکار دارند.
  • مکان ها یا سطوحی که به خاطر کاربرد خاصشان به طور پیوسته با مواد شیمیایی شست و شو داده می شوند.

این محصول با ترکیب رزین و رنگدانه ها با برخی از مواد افزودنی خاص فرموله و تولید می شود یک لایه مقاوم در برابر اسید، قلیا، حلال و انواع مواد خورنده ایجاد می کند و از سطح زیرین محافظت می کند. فرمولاسیون خاص این محصول باعث ایجاد یک مقاومت مضاعف در برابر دمای بالا را نیز برای آن به همراه داشته است. همین طور محافظ خوبی برای سطوحی است که در معرض سایش، تردد و نظافت مکرر دارد. این محصول همچنین از سطوح فلزی نیز در برابر زنگ زدگی محافظت می کند.

کفپوش اپوکسی سه بعدی

یکی از محبوب ‌ترین انواع کفپوش اپوکسی، (البته در میان مردم و در میان صنایع)، کفپوش سه بعدی یا 3D است. اهمیت این محصول در خلق تصاویر سه بعدی و شگرف است. برای مثال شما می توانید یک تصویر سه بعدی از یک چاه عمیق را در وسط بالکن منزل خودتان ایجاد کنید. این مسئله می تواند باعث شگفتی و حتی ترس میهمانان شما باشد.

از این محصول برای ایجاد تصاویر برکه و چشمه و دریا و مانند آن در کف حمام یا سرویس بهداشتی استفاده می کنند. انتخاب و اعمال تصاویر هیچ محدودیتی ندارد و مقاومت بالای آن باعث ماندگاری کفپوش سه بعدی در طول سالیان می شود. اگر منظره مورد نظر برای شما تکراری شد می توانید با اجرای یک لایه ساده آن را از بین برده یا منظره دیگری را جایگزین کنید. این سادگی و سهولت باعث جذب مردم به سمت کفپوش اپوکسی سه بعدی شده است.

نقش اصلی ایجاد فضای سه بعدی بر عهده استیکر یا پوستر انتخابی شماست. رزین اپوکسی شفافی که روی این تصویر قرار می گیرد وظیفه نگهداری و شفاف نشان دادن تصویر را بر عهده دارد.

در واقع یک یا دو لایه اپوکسی شفاف باعث تثبیت و جلوه زیاد و ماندگاری منظره مورد نظر شما می شود.

نصب کفپوش اپوکسی سه بعدی ساده است اما شاید بهتر باشد اجرای دقیق آن را به یک اپلیکاتور حرفه ای بسپارید.

البته محیط های غیر مسکونی و تجاری و صنعتی هم می توانند از این تکنیک برای ایجاد تمایز در فضاهای عمومی و در معرض دید خود استفاده کنند. کفپوش اپوکسی سه بعدی بیش از این که یک محصول باشد در واقع یک تکنیک است که در آن از یک تصویر دلخواه و یکی دو لایه رزین شفاف استفاده می شود.

پوشش رزینی دکوراتیو
پوشش های رزینی سه بعدی و دکوراتیو محبوبت زیادی دارند

چند نکته تکمیلی درباره کفپوش اپوکسی سه بعدی 

  • این تکنیک می تواند بخش کامل کننده یک ایده کلی در زمینه طراحی داخلی یک فضای کوچک یا بزرگ باشد.
  • رزین شفاف اپوکسی باعث می شود تصویر مورد نظر تقریبا در برابر تمام آسیب های محیطی مانند رطوبت، پاره شدن و کثیفی در امان باشد.
  • محبوبیت کفپوش اپوکسی سه بعدی در حال افزایش است و این مسئله محدود به کشور ایران نیست.
  • اگر قصد نصب کفپوش اپوکسی سه بعدی را در خانه یا محل کار خود دارید، حتما با یک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که این کفپوش برای شما مناسب است.
  • اگر ضخامت رزین شفاف روی سطح کافی باشد تصویر شما در برابر ضربه نیز مقاومت کافی را خواهد داشت.

کفپوش اپوکسی آنتی داست یا ضد گرد و غبار

این یک محصول دیگر از محصولات پوشش دهنده پلیمری است که برای منظور خاصی فرموله شده است. هدف غایی این محصول ایجاد حداکثر رافعه در برابر گرد و غبار های محیطی است. برخی از سالن ها و محیط ها که مستعد تجمع گرد و غبار هستند باید از این محصول اختصاصی استفاده کنند.

کفپوش اپوکسی آنتی داست مستعد تمیز شوندگی بالایی است و علاوه بر گردو غبار در مقابل سایر مواد از جمله مواد شیمیایی دافعه دارد. سطح یکنواخت و بدون درز این پوشش به خاطر خود تراز شوندگی اش بسیار صیقلی است. صنایع دارویی، اتاق های تمیز و محیط هایی که بهداشت و عدم حضور ذرات در آنها اهمیت دارد کاندیدای این پوشش هستند.

برای اطلاع بیشتر در این باره می توانید به مقاله مفصل تر ما در این باره مراجعه کنید.

پوشش FRP یا کفپوش ضد خوردگی

در میان پوشش های پلیمری که برای اهداف خاصی فرموله شده اند، پوشش ضد خوردگی کمک اقتصادی زیادی را برای صنایع به همراه داشته است.

خاصیت ضد خوردگی این محصول باعث می شود مقاومت و محافظت بیشتری از تجهیزات و تاسیسات گران قیمت فلزی به عمل آید.

پوشش FRP که با عنوان اختصاصی Fiber Reinforced Polymer در صنایع پوششی شناخته می شود به صورت چند لایه فرموله شده و می تواند حالت ارتجاعی زیادی در برابر کشش و خمش داشته باشد. ضمن این که سنگینی زیادی ندارد و در صنایع حساس مورد بهره برداری قرار می گیرد.

با این که این سیستم پوششی هزینه تمام شده بالایی دارد اما به خاطر گران قیمت بودن تجهیزات و تاسیسات حساس صنایع مختلف از جمله صنایع هوایی در نهایت صرفه اقتصادی خوبی به همراه دارد. الیاف کربن و الیاف شیشه از جمله متریال های بنیادین این محصول هستند که در ترکیب یا نوعی خاص از رزین در ساختار این محصول به کار می روند. این یک محصول پیچیده و خاص است و برای استفاده از آن مشاوره های تخصصی و بهره مندی از دانش کارشناسان امر ضروری است. این محصول بر خلاف تمام محصولات پلیمری، ترکیب بندی رنگی ندارد چرا که هدف نهایی آن محافظت است و نه زیبایی.

برای اطلاعات بیشتر درباره این محصول مقاله تخصصی رسپاد درباره پوشش اف آر پی را بخوانید.

کفپوش اپوکسی ضد خط و خش

رزین اپوکسی به خودی خود خاصیت ضد خط و خش ندارد. به این خاطر در فعل و انفعالاتی که در مرحله فرمولاسیون که پیش از این شاره کردیم، تلاش می شود این خاصیت به محصول نهایی اضافه شود. گاهی اوقات تولید کنندگان فرمولاسیون افزایش ضدیت با خط و خش را بیش از معمول اعمال می کنند که نتیجه آن کفپوش اپوکسی ضد خط و خش یا anti scratch است.

این پوشش رزینی به طور اختصاصی برای مقاومت در برابر خراشیدگی فرموله شده است. این محصول شایسته مکان هایی است که در آنها از اشیاء تیز و برنده مانند انواع کاتر ، چاقو، قیچی و امثال آن استفاده می شود. همین طور کف کانترها و مکان های با تردد بالا مشمول این کفپوش هستند.

استفاده از اشکال مختلف این محصول برای سطوحی که درمعرض پارگی و ساییدگی قرار دارند نیز مشاهده شده است.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو

همان طور که گفتیم بخشی از مصارف پوشش های پلیمری در صنایع تزیینی، بخشی از هنرها و دکوراسیون داخلی است. دگرگون سازی شکل یا فرمول پوشش برای بهره برداری های دکوراتیو باعث شده است این محصولات هر چه بیشتر متنوع باشند.

کفپوش اپوکسی دکوراتیو که به آن کفپوش تزئینی هم گفت می شود برای خلق زیبایی یا ایجاد فضا در محیط های مسکونی، تجاری و غیره استفاده می شود.

تطبیق پذیری با طرح کلی فضای بنا و داشتن رنگ ها، الگوها، بافت های مختلف و امکان سفارشی سازی هرچه بیشتر شکل نهایی سطح از جمله خواص کفپوش اپوکسی دکوراتیو است.

ترفندهای شکلی و فرمولی زیادی برای بهره برداری های دکوراتیو از کفپوش اپوکسی وجود دارد. بسته به این که محل مورد نظر برای اعمال کفپوش کجاست، کفپوش های دکوراتیو می توانند از نوع اپوکسی یا پلی یورتان باشند.

استفاده از ترکیب های رنگی گوناگون و پخش کردن رنگ ها و مواد اضافی دیگر با اهداف مشخصی تزئینی می تواند باعث ایجاد الگوهای بصری بی نهایتی باشد. مواد و متریال هایی که در هنگام اعمال کفپوش به محصول اولیه اضافه می شود تا طرح های تزئینی متفاوتی به دست آید از جمله شامل این موارد می تواند باشد:

  • اضافه کردن پوسته به کفپوش
  • اضافه کردن فلزاتی چون مسِ، نقره، برنز، نیکل و… به کفپوش برای ایجاد انعکاس متفاوتی
  • اضافه کردن کوارتز به کفپوش به چند روش مختلف
  • اضافه کردن سنگدانه هایی مانند تراشه ها سنگ های تزیینی به کفپوش برای مقاصد تزئینی
  • ایجاد طیف های رنگی اتفاقی در کفپوش
  • اضافه کردن مواد مختلف مانند انواع پلاستیک های بازیافتی، شیشه های بازیافتی و تراشه های مختلف از مواد گوناگون

همچنان می مشاهده می شود در خلق وضعیت های بصری مختلف با ابداعات ترکیبی و نحوه اجرای کفپوش اپوکسی دکوراتیو تقریبا محدودیتی وجود ندارد.

 سوالات متداول درباره کفپوش اپوکسی 

صنعت اپوکسی و به طور اخص، کفپوش اپوکسی صنعت نسبتا جدیدی است. به این خاطر معمولا در اولین مواجهه مصرف کنندگان و کارفرمایان با این سیستم پوششی سوالات متعددی به ذهن افراد خطور می کند. در نوشته ها و صفحات مختلف سایت شرکت مهندسی رسپاد، تلاش شده است به طور تفصیلی به همه این سوالات جواب داده شود. اما در این صفحه تلاش می کنیم به اغلب پرسش های متداول درباره کفپوش اپوکسی، نحوه خرید و نصب آن، قیمت کفپوش اپوکسی، کیفیت کفپوش اپوکسی، مصارف متعدد کفپوش اپوکسی و مانند آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول یا پرسش های تکراری معمولا مهم ترین دغدغه های ذهنی مصرف کنندگان را که نیاز به کسب اطلاعات اولیه در زمینه کفپوش اپوکسی دارند، منعکس می کند. به این پرسش ها که اصطلاحا به آن ها Frequently asked questions یا اختصار FAQ گفته می شود در ادامه پاسخ گفته ایم:‌

اپوکسی چیست؟‌

اپوکسی که به آن پولی پوکساید هم گفته می شود نوعی پلیمر گرماسخت است که از اختلاط دو جزء و کنش و واکنش های درون مخلوط ایجاد می شود. دو جزء اپوکسی شامل 1- رزین و 2- ماده سخت کننده یا هاردنر است. با ترکیب دو ماده مورد نظر یک کفپوش سخت و مقاوم تشکیل می شود که برای پوشش سطوح و موارد مشابه استفاده می شود. در این محصول از حلال یا رقیق کننده ها استفاده نمی شود. این مسئله باعث می شود ساختار پلیمری آن بعد از کنش و واکنش صورت گرفته و تثبیت شکل نهایی پایداری بالایی داشته باشد.

کفپوش اپوکسی چیست؟‌

متداول ‌ترین نوع کفپوش های پلیمری کفپوش های اپوکسی هستند که به خاطر این که در برابر شرایط محیطی مانند سایش و رطوبت و مواد شیمیایی مقاومت منحصر به فردی دارند در اغلب صنایع، کسب و کارها و محیط های خصوصی عمومی به صورت گسترده ای مصرف می شوند. صنایع بزرگی مانند داروسازی، کارخانه ها، صنعت ساختمان، صنایع تولیدی و فروشگاه های بزرگ و صنعت داروسازی و تولید اتومبیل از جمله موارد مصرف کفپوش اپوکسی هستند.

نحوه اجرای کفپوش اپوکسی چگونه است؟‌

اجرای کفپوش های اپوکسی عمدتا به دو شکل متداول صورت می گیرد.

  1.  روش خود تراز شونده به آن Self leveling گفته می شود.
  2.  روش غلتکی که در آن کفپوش رزینی نیازمند تسطیح به وسیله ابزارهای مختلف است.

روش اول اجرای کفپوش اپوکسی

در روش اول، بعد از ریخته شدن کفپوش روی سطح، مایع سیال جریان یابنده، به خودی خود در منافذ و نقاط مختلف سطح پخش شده و بر اثر جاذبه زمین جابجا شده و سطحی صاف و یک دست را ارائه می کند.

روش دوم اجرای کفپوش اپوکسی

در روش دوم مایع کفپوش بعد از ریخته شدن روی سطح به وسیله غلتک های معمولی یا میخ دار روی سطح پخش می شوند. در این روش حرفه ای بودن و مهارت دست اپلیکاتور برای تسطیح یکسان و با ضخامت لازم اهمیت دارد.

کفپوش اپوکسی را روی چه سطوحی می توان اعمال کرد؟

کفپوش اپوکسی به خاطر قابلیت تطبیق پذیری بالایی که دارد در اغلب سطوح قابل استفاده است. سطوحی مانند بتن (اعم از جدید یا قدیمی)، سرامیک، سنگ، موزاییک و امثال آن از جمله مواردی هستند که می توان آنها را با کفپوش اپوکسی به نحو احسن پوشش داد.

مدت زمان لازم برای خشک شدن کفپوش اپوکسی چقدر است؟‌

خشک شدن کفپوش اپوکسی شامل مراحل چندگانه ای است که برای به دست آمدن یک سطح سخت و قابل اتکا که سالهای سال دوام داشته باشد رعایت زمان بندی خشک شدن کفپوش اهمیت دارد. برای بهره برداری از کفپوش بعد از اعمال نیازی نیست که عجله به خرج داده شود. چون تا زمانی که کفپوش به اندازه کافی خشک نشده باشد، میزان آسیب پذیری آن در مقابل آثار و تنش های محیطی بالاتر است. مراحل خشک شدن کفپوش اپوکسی به این شرح است:

مرحله اول خشک شدن کفپوش 

اولین مرحله خشک شدن کفپوش اپوکسی نزدیک به 5 ساعت زمان می برد. در این مرحله لایه اولیه کفپوش خشک می شود اما لایه های زیرین همچنان دارای رطوبت است به این خاطر میزان سختی و مقاومت لایه اول نیز ممکن است به اندازه کافی بالا نباشد. در این مرحله اگر از سطح استفاده سخت شده و عبور و مرور بی مبالات در آن انجام شود ممکن است باعث آسیب دیدن سطح گردد.

دومین مرحله خشک شدن کفپوش اپوکسی

مدت دو روز وقت لازم است که دومین مرحله خشک شدن کفپوش اپوکسی نیز به پایان برسد. در این مدت لایه زیرین نیز به اندازه کافی سخت می شود اما همچنان درصد قابل توجهی رطوبت در لایه های اعمال شده وجود خواهد داشت. در این مرحله امکان تردد و عبور و مرور های سبک روی سطح وجود دارد اما همچنان عبور و تردد وسایل نقلیه سنگین و دستگاه های بزرگ به کفپوش آسیب می زند.

مرحله سوم خشک شدن نهایی کفپوش 

سومین مرحله خشک شدگی کفپوش اپوکسی حداقل 72 ساعت زمان لازم است. البته برای حصول بالاترین کیفیت و نتیجه رعایت جوانب احتیاطی تا دو هفته ضرورت دارد. البته این موارد به شرایط آب و هوایی و شرایط محیطی پروژه نیز بستگی دارد. در یک محیط شرجی با رطوبت بالا روزهای بیشتری برای خشک شدن کامل کفپوش اپوکسی لازم است. میزان عبور هوا و باز و بسته بودن پنجره ها و جریان یافتن هوا به اندازه کافی نیز در زمان بندی خشک شدن کفپوش اپوکسی اهمیت دارد. در این مدت باید مراقبت های لازم برای محافظت از کفپوش صورت گیرد. به این مرحله دوره خشک شدن نهایی می گویند.

در هر صورت بهتر است برای شروع بهره برداری کامل و زیر فشار بردن سطحی که با کفپوش های پلیمری کف سازی شده اند، مشاوره های بعد از اجرا با کارشناسان شرکت مجری کفپوش ضروی است.

مزایای اپوکسی چه مزایایی در مقایسه با سایر پوشش ها چیست؟

در یک دهه گذشته صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان آزمون ها و سنجه های زیادی بر کفپوش های پلیمری اعمال کرده اند. این آزمون و خطاها باعث شده است که شرکت های تولید کننده کفپوش اپوکسی هر سال به کیفیت محصولات خود اضافه کرده و در مراحل تولید نقاط ضعف آن را برطرف کرده و بر نقاط قوت محصولات رزینی اضافه کنند. مقایسه مستمر کارکرد کفپوش های اپوکسی با سایر مصالح و پوشش های سنتی و قدیمی باعث شده است که ویژگی های این کفپوش مدرن به مرور زمان آشکار شود. بنابر این براساس تجربه شرکت های تولید کننده و اجرا کننده کفپوش های رزینی و براساس داده های حاصل از تجربه مصرف کنندگان در صنایع سبک و سنگین مزیت های کفپوش اپوکسی در قیاس با سایر متریال های رایج به این شرح است:‌

مزیت اول: چسبندگی کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی از نظر چسبندگی به سطوح زیرین عملکرد بسیار خوبی را در این سالها از خود نشان داده است. چسبندگی اپوکسی به سطوح متنوع و گوناگون بسیار بالاست. اعم از سطوح ناصاف و متخلخل یا سطوح صاف و یک دست. جنس و نوع متریال سطح نیز تقریبا تاثیری در چسبندگی کفپوش های رزینی به سطح ندارد. مسئله بسیار مهم در این زمینه پاک کردن سطح قبل از اعمال است چرا که نقطه ضعف بزرگ کفپوش های مبتنی بر رزین، کثیفی سطح زیرین است. اگر این کثیفی وجود داشته باشد، شکی نداشته باشید که سطح نهایی شما دوام و کیفیت مورد انتظار را نخواهد داشت و کفپوش از سطح زیرین جدا خواهد شد.

مزیت دوم:‌ مقاومت زیاد در برابر شرایط

انواع کفپوش های پایه پلیمر در زمینه مقاومت فیزیکی و شیمیایی در برابر عوامل محیطی عملکرد قابل قبولی از خود بروز داده اند. مقاومت در برابر شکستگی ناشی از افتادن اشیا یا عبور لوازم موتوری و ادوات حمل و نقل، مقاوم در برابر مواد مختلف شیمیایی مانند انواع اسیدها، قلیاها، بازها، روغن های کارگاهی، گریس، بنزین، گازوییل، و مانند آن از جمله موارد شایان ذکر در خصوص مقاومت کفپوش های رزینی است. همین طور مقاومت فیزیکی در مقابل تنش هایی چون اصطکاک، تغییرات دمایی، دگرگونی های حرارتی، فشارهای جانبی و امثال آن نیز از جمله مزایای کفپوش های مبتنی بر رزین است.

مزیت سوم کفپوش پلیمری: زیبایی ظاهری

بسیاری از کفپوش های قدیمی زیبایی های خاص و انحصاری خود را داشته اند اما اغلب آنها طیف محدودی از رنگ ها یا خاصیت های بصری را ارائه می کردند. برای مثال کفپوش های سنگی، محدودیت هایی در زمینه تنوع رنگی داشته اند. اما کفپوش های پلیمری توانسته اند با ارائه طیف گسترده ای از رنگ بندی ها، تنوع کم نظیری را برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشند.

این خاصیت باعث شده است که کفپوش های رزینی در صنایع و مکان های متنوع و گاهی اوقات متضادی حضور داشته باشند. برای مثال حضور کفپوش های اپوکسی در صنعت طراحی داخلی و برخی از هنرهای تجسمی، ناشی از خاصیت تنوع رنگی این سیستم های پوششی است. ضمن این که کفپوش سه بعدی به تنهایی در خلق ایده و جذابیت های بصری یک انقلاب منحصر به فرد در صنعت پوشش دهنده هاست.

قدمت صنعت اپوکسی چقدر است؟

سابقه صنعت و بازار کفپوش های پلیمری نزدیک به یک قرن است. اما این سابقه به اولین بارقه ها و ابداعاتی بر می گردد که دانشمندان علم فیزیک و شیمی در آن زمان توانستند با ترکیب برخی از متریال ها، ماده ثالثی را ابداع کنند که بسیار سخت و مقاوم بود.

وقتی که دانشمندان توانستند با ترکیب دو مایع، یک ماده جامده شگفت انگیز را اختراع کنند، نقطه آغازین صنعت کفپوش های اپوکسی شروع شد. اما اوج انقلاب صنعتی در عرصه کفپوش های رزینی تقریبا به دو دهه گذشته محدود می شود. جایی که استفاده گسترده ای سیستم های پوشش پلیمری به اوج خود رسید.

سایت شرکت رسپاد در این زمینه یک مقاله اختصاصی تولید و منتشر کرده است که برای خواندن آن می توانید به این جا مراجعه کنید.

ضخامت کفپوش اپوکسی باید چقدر باشد؟ 

ضخامت کفپوش به وضعیت سطح و نحوه بهره برداری از آن بستگی دارد. این ضخامت را کارشناس مجری طرح یا شرکت مجری کفپوش اپوکسی مشخص می کند. اما به طور کلی از یک میلی متر تا حدود 20 میلی متر در نواست . برای مثال یک کفپوش گردگیر برای دفع گرد و غبار می تواند یک میلی متر ضخامت داشته باشد و یک کفپوش از نوع گروت اپوکسی می تواند تا 20 میلی متر ضخیم باشد.

آیا میزان زبری کفپوش اپوکسی انتخابی است؟

بسته به شرایط سطح می تواند یک سطح فوق العاده صاف و یکدست را در شکل نهایی به دست آورد. اما گاهی اوقات شرایط سطح اقتضا می کند که سطح به صورت عمدی متخلخل بوده و به اصطلاح پوست پرتقالی باشد. برای مثال در پوشش دهی کف پارکینگ ها این زبری اعمال می شود. زبری مورد انتظار نیز بسته به تصمیم و عمل اپلیکاتور می تواند درجات مختلفی داشته باشد.

کفپوش اپوکسی چند لایه است؟

کفپوش اپوکسی اصولا سه لایه است که شامل:‌

  • لایه اولیه یا زیرین که به وسیله پرایمر یا آستر پوشش داده می شود
  • لایه میانی که به وسیله ماده اصلی پوشش داده می شود و به اندازه سطح نهایی حساس نیست
  • لایه نهایی که به وسیله همان ماده محصول میانی پوشش داده می شود و شامل تمهیدات و دقت نظر زیادی برای از بین بردن هر نوع برجستگی و منفذ یا باقی نماندن حباب روی سطح است.

برای اعمال یک کفپوش چه مواردی مهم است؟

نصاب یا اپلیکاتور این موارد را مد نظر قرار خواهد داد. اما برای اطلاعات بیشتر شاید لازم است بدانید که مراحل و مراتب اجرای لایه های یک پوشش به طور استاندارد شامل موارد زیر است:‌

  • مسطح کردن سطح اولیه و از بین بردن برجستگی ها و منافذ عمده
  • تمیز کاری اولیه شامل زدودن آثار چربی و روغن و آلودگی
  • نظافت ثانویه شامل جارو کردن و برداشت خاک و گردو غبار
  • نظافت نهایی شامل برداشت غبار های ریزتر با مکنده ها یا جاروبرقی
  • اعمال لایه پرایمر و کنترل اولیه و خشک شدن آن
  • اعمال لایه دوم و کنترل های استاندارد و خشک شدن آن
  • اعمال لایه نهایی و انجام تمام موارد کنترلی برای صافی، نبودن حباب، یکدستی و شفافیت دقت نظر کافی در همه این موارد
  • مرحله خشک شدن که شامل سه مرحله است و در ابتدای این مقاله توضیح داده شد.
  • نظافت و نگهداری مستمر هنگام بهره برداری که شرایط آن در این مقاله ذکر شد.

آیا کفپوش اپوکسی برای سلامتی ضرر ندارد؟‌

کفپوش اپوکسی برای انسان خطرناک نیست. در این باره مقالات متعددی نوشته شده است. نهادهای ناظر بین المللی و تحقیقات زیست شناسی و پزشکی نشان داده است که این محصول برای سلامتی خطرناک نیست و با محیط زیست هم سازگار است.

برای اطلاعات بیشتر در این باره به مقاله کفپوش اپوکسی بی خطر در همین سایت مراجعه کنید.

چطور یک شرکت یا تیم اجرایی زبده برای اجرای اپوکسی پیدا کنیم؟‌

شرکت های معتبر زیادی در ایران در این زمینه فعالیت می کنند. البته شرکت هایی هم هستند که با راه اندازی یک وب سایت به صورت یک نفره در حال فعالیت در این بازار هستند. به طور کلی برای تشخیص اعتبار یک شرکت برای ارجاع پروژه می توانید این موارد را مد نظر داشته باشید.

نکات مهم دیگر درباره کفپوش اپوکسی

سیستم های پوشش دهی رزینی با این که مزایای زیادی دارند اما از نقاط ضعف خاصی هم برخوردار هستند. مهم ‌ترین نقطه ضعف پوشش های رزینی آسیب پذیری آن ها در مقابل اجسام برنده است. در ادامه فهرست مختصری نکات کلی در زمینه کفپوش های رزینی را ذکر می کنیم:‌

  • به طور کلی از برخورد جسم برنده و تیز با سطح کفپوش پلیمری جلوگیری کنید.
  • مواد ریخته شده روی کف را در اولین فرصت بردارید تا اجازه فعل و انفعالات شیمیایی را بین ماده فوق و کفپوش ندهید
  • مواد شوینده خاصیت بازی دارند بعد از شست و شوی کف با این مواد از آب کشی یا حذف کامل این مواد از سطح اطمینان حاصل کنید.
  • اثرات روغن و چربی را نیز هر چه سریع تر از روی کفپوش بردارید.
  • نظافت ادواری را رعایت کنید. اگر آلودگی بیشتر بود نظافت را دقیق تر انجام دهید. در این باره می توانید مقاله مفصل ما را درباره نظافت از کفپوش های رزینی بخوانید.
  • اگر سطح کفپوش پوست پرتقالی است کشیدن تی و دستمال به تنهایی کافی نخواهد بود و استفاده از برس ضروری است.
  • از آب جوش و مواد حاوی حلال در هنگام نظافت کفپوش استفاده نکنید.
  • استفاده از دستگاه های ساب زنی مشمول شرایط خاصی است در این باره با نصاب و بخش پشتیبانی شرکت مجری کفپوش خود مشاوره کنید.
  • وجود موادی مانند اسید و نمک به در طولانی مدت باعث تخریب کفپوش می شود.
  • برای نصب کفپوش حتی در مقیاس های محدود حتما از کارشناسان و نصاب های حرفه ای کمک بگیرید.
  • وجود آب در سطح کفپوش در کوتاه مدت عامل لغزندگی و موجب خطراتی است و در درازمدت می تواند به سطح آسیب بزند.*

     مشخصات این نوشته

  •   عنوان نوشته: کفپوش اپوکسی نصب و اجرای حرفه ای
  • نویسنده: تحریریه سایت رسپاد
  • مدت زمان مطالعه: 10 دقیه
  • تاریخ انتشار: ششم اسفند ماه 1402

برای ارتباطات کارشناسان شرکت رسپاد می توانید از فرم زیر استفاده کنید و با شماره های ذیل همین صفحه در ارتباط باشید

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید
نوشتهٔ پیشین
کفپوش اپوکسی بیمارستانی
Call Now Button